Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-03-2014 | Gelezen

Robert Snell (2013). Uncertainties, mysteries, doubts. Romanticism and the analytic attitude. Hove: Routledge, 217 p., £ 25,36 Daniel Sapen (2012). Freud’s lost cord. Discovering jazz in the resonant psyche. Londen: Karnac. 240 p., $ 36,05

Auteur: Frans Schalkwijk

Gepubliceerd in: Tijdschrift voor Psychotherapie | Uitgave 2/2014

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In het boek ‘Uncertainties, mysteries, doubts. Romanticism and the analytic attitude’ onderzoekt psychoanalytisch psychotherapeut en historicus Robert Snell (London Centre for Psychotherapy) de interessante vraag wat de invloed van de romantiek is op het ontstaan van de psychoanalyse. Deze is immers niet uit het niets ontsprongen, maar ontwikkelde zich als een kind van haar tijd, beïnvloed door wat er voorafging. Meer specifiek stelt Snell de vraag of de analytische luisterhouding van vrij zwevende aandacht te herleiden is tot kenmerkende aspecten van de romantiek. Zijn uitgangspunt is goed navolgbaar: tot in de negentiende eeuw werd het West-Europese culturele klimaat gedomineerd door het verlichtingsdenken, waarin wetenschappers zochten naar rationele verklaringen en wetmatigheden (bijvoorbeeld Descartes’ ‘Ik denk, dus ik ben’) en kunstenaars volgens relatief nauw omschreven patronen en symbolen vooral religieuze thema’s of autoriteiten uitbeeldden (bijvoorbeeld Bachs meerstemmige fuga’s).
Voetnoten
1
‘Reverie’ is een concept in de sfeer van projectieve identificatie en containment. Het verwijst naar het vermogen van de therapeut zich dusdanig receptief op te stellen, dat hij of zij de veelheid van niet-geordende en niet-verwoorde sensorische ervaringen en emoties van de cliënt in zich op kan nemen, deze op zich in laat werken en ze in een voor de cliënt begrijpbare en dragelijke (verbale) vorm terug kan geven.
 
Literatuur
go back to reference Rose, G. (2004). Between couch and piano. Psychoanalysis, music, art and neuroscience. Hove/New York: Brunner-Routledge.CrossRef Rose, G. (2004). Between couch and piano. Psychoanalysis, music, art and neuroscience. Hove/New York: Brunner-Routledge.CrossRef
go back to reference Rosen, C. (1971). The classical style: Haydn, Mozart, Beethoven. New York: Norton. Rosen, C. (1971). The classical style: Haydn, Mozart, Beethoven. New York: Norton.
Metagegevens
Titel
Robert Snell (2013). Uncertainties, mysteries, doubts. Romanticism and the analytic attitude. Hove: Routledge, 217 p., £ 25,36 Daniel Sapen (2012). Freud’s lost cord. Discovering jazz in the resonant psyche. Londen: Karnac. 240 p., $ 36,05
Auteur
Frans Schalkwijk
Publicatiedatum
01-03-2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Tijdschrift voor Psychotherapie / Uitgave 2/2014
Print ISSN: 0165-1188
Elektronisch ISSN: 1876-5637
DOI
https://doi.org/10.1007/s12485-014-0019-y