Jaarlijks zijn naar schatting 70.000 thuiswonende Nederlandse kinderen betrokken bij de scheiding van hun ouders. Onderzoek toont aan dat scheidingskinderen gemiddeld minder presteren op school, meer gedragsproblemen vertonen en lager scoren op sociaal-emotioneel vlak. Preventief hulpaanbod ter ondersteuning van deze kinderen is beperkt, vooral voor kinderen tot 8 jaar. In een pilotonderzoek van 26 kinderen, verdeeld over zes interventiegroepen werd onderzocht of met de preventieve groepsinterventie Dappere Dino’s scheidingskinderen van 6-8 jaar succesvol ondersteund kunnen worden. Proces en impact van de interventie werden geëvalueerd door gesprekken met deelnemende kinderen en vragenlijsten door ouders, leerkrachten en trainers. Kinderen hadden naar eigen zeggen nieuwe vrienden gemaakt, geleerd problemen op te lossen en te praten over gevoelens. Ook ouders waren enthousiast. Ouders zagen een positieve reactie bij hun kind en vonden dat hun kind positief veranderd was na de interventie. Trainers werkten graag met het programma. Bovendien bleek uit de verschillen tussen voor- en nameting een toename in positief functioneren van de kinderen en een afname van problematiek (minder emotionele problemen, gedragsproblemen en totale problemen). De gevonden resultaten vormen de basis voor verdere implementatie van de interventie in de praktijk, en voor voortgaand effectonderzoek naar de uitkomsten van de interventie.