In de nieuwe zorgverzekering onderhandelen zorgverzekeraars met zorgaanbieders over de kwaliteit en de prijs van de te leveren zorg. Het is de bedoeling dat zorgverzekeraars mede op basis van de gecontracteerde kwaliteit van zorg met elkaar gaan concurreren op de zorgverzekeringsmarkt. Inzicht in de preferenties van consumenten is daarbij cruciaal. Dit onderzoek presenteert de resultaten van een vignettenmethode waarmee de stated preferences van individuen voor de hoogte van de verzekeringspremie, de kwaliteit van dienstverlening en de kwaliteit van de door zorgverzekeraars gecontracteerde zorg worden gemeten. In het onderzoek wordt voorts empirisch getoetst of mensen met een chronische aandoening andere preferenties hebben ten aanzien van hun zorgverzekeraar dan mensen zonder chronische aandoening. De vignettenmethode laat zien dat zowel mensen met als zonder chronische aandoening bereid zijn een hogere premie te betalen als zorgverzekeraars objectief zouden kunnen aantonen dat dankzij hun zorginkoop/contracteerbeleid verzekerden bij bepaalde aandoeningen een grotere kans hebben op een verbetering van hun gezondheid. Het kan dus lonen voor een zorgverzekeraar om te investeren in de kwaliteit van zorg, mits hij de opbrengst van deze investeringen duidelijk kan maken en op dit terrein een reputatie kan verwerven. Meer procesmatige aspecten van zorgverlening en service aspecten van de zorgverzekeraar spelen een minder belangrijke rol.