Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2025 | OriginalPaper | Hoofdstuk

4. Functionele evaluatie bij hersenbeschadiging

Auteur : Ben van Cranenburgh

Gepubliceerd in: Neuropsychologie

Uitgeverij: BSL Media & Learning

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Er zijn verschillende argumenten om het (dis)functioneren van de patiënt objectief vast te leggen. Te vaak krijgt de patiënt met de natte vinger etiketten opgedrukt als ‘agnosie’, ‘apraxie’, ‘beperkt ziekte-inzicht’ enzovoort, terwijl de betekenis daarvan dubieus is. Door het gebruik van tests en schalen kan enige objectiviteit worden ingebracht. De werkwijze volgens de empirische cyclus biedt een systematiek voor probleemanalyse en een logisch daaruit voortvloeiende interventie. Objectieve tests en schalen hebben ook hun nadelen en beperkingen: de taken die de patiënt krijgt zijn nogal kunstmatig en hebben vaak weinig met het dagelijks leven te maken (ecologische validiteit): het werkelijke leven is vele malen complexer (bijvoorbeeld afleiding, keuzemogelijkheden, dubbeltaken). Patiënten met hersenbeschadiging melden vaak dat het verrichten van een taak veel meer moeite kost. In een testscore komt dit meestal niet tot uiting, maar voor de patiënt is dit juist heel belangrijk (kan bijvoorbeeld geen dubbeltaken aan). Het aantal tests en schalen is nauwelijks te overzien en groeit met de dag: het is belangrijk om in deze jungle van tests en schalen de rode draad van de empirische cyclus vast te houden: wat is het probleem, waarom treedt het op en hoe gaan we het aanpakken? Een speciaal probleem vormen de vastlegging en scoring: geven we het functioneren van de patiënt weer met één getal (bijvoorbeeld IQ, Barthel) of door middel van een profiel waarin zwakke en sterke punten zichtbaar zijn?
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
go back to reference Bouma, A., Mulder, J., Lindeboom, J., & Schmand, B. (Eds.). (2012). Handboek neuropsychologische diagnostiek. Pearson. Bouma, A., Mulder, J., Lindeboom, J., & Schmand, B. (Eds.). (2012). Handboek neuropsychologische diagnostiek. Pearson.
go back to reference De Weerdt, W., et al. (1991). Functionele evaluatie van de CVA-patiënt. In B. Van Cranenburgh, et al. (Eds.), Jaarboek Fysiotherapie. Bohn Stafleu van Loghum. De Weerdt, W., et al. (1991). Functionele evaluatie van de CVA-patiënt. In B. Van Cranenburgh, et al. (Eds.), Jaarboek Fysiotherapie. Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Hendriks, M., Kessels, R., Gorissen, M., Schmand, B., & Duist, A. (2014). Neuropsychologische diagnostiek. Boom. Hendriks, M., Kessels, R., Gorissen, M., Schmand, B., & Duist, A. (2014). Neuropsychologische diagnostiek. Boom.
go back to reference Holden, U. (2001). Crossing the i’s and dotting the t’s. Neuropsychological Rehabilitation, 11(3–4), 197–200. Holden, U. (2001). Crossing the i’s and dotting the t’s. Neuropsychological Rehabilitation, 11(3–4), 197–200.
go back to reference Kessels, R., Eling, P., Ponds, R., Spikman, J., & Van Zandvoort, M. (2022). Klinische neuropsychologie. Boom. Kessels, R., Eling, P., Ponds, R., Spikman, J., & Van Zandvoort, M. (2022). Klinische neuropsychologie. Boom.
go back to reference Lezak, M. (2012). Neuropsychological Assessment (5th ed.). Oxford University Press. Lezak, M. (2012). Neuropsychological Assessment (5th ed.). Oxford University Press.
go back to reference Parkin, A. (1996). Explorations in cognitive neuropsychology. Blackwell. Parkin, A. (1996). Explorations in cognitive neuropsychology. Blackwell.
go back to reference Van Cranenburgh, B. (2019). Schema’s Neurowetenschappen (5e herziene druk). Toegepaste Neurowetenschappen. Van Cranenburgh, B. (2019). Schema’s Neurowetenschappen (5e herziene druk). Toegepaste Neurowetenschappen.
Metagegevens
Titel
Functionele evaluatie bij hersenbeschadiging
Auteur
Ben van Cranenburgh
Copyright
2025
Uitgeverij
BSL Media & Learning
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-3069-0_4