Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2017 | OriginalPaper | Hoofdstuk

14. Klinisch redeneren op de OK

Auteur : Elly Kok-Meetsma

Gepubliceerd in: Basisboek operatieve zorg en technieken

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk worden beknopt de basisprincipes van klinisch redeneren uitgelegd. Klinisch redeneren wordt toegepast door verpleegkundigen, artsen en paramedici. Het doel van het klinisch redeneren  is een koppeling te maken tussen de theorie en de praktijk, de bewustwording van observaties en gegevens waar je als professional mee te maken hebt. Het is namelijk belangrijk dat de arts en het operatieteam dezelfde taal spreken. Er zijn diverse  methodieken  ontwikkeld voor het klinisch redeneren. Ook de aandachtsgebieden in de communicatie zijn hierbij zeer belangrijk: waarover en op welke wijze communiceren het operatieteam en de arts met elkaar? Er is een communicatiemodel ontwikkeld om dit in goede banen te leiden, namelijk de SBAR.   De SBAR-methode is een methode waarmee structuur in elke vorm van communicatie kan worden gebracht, en zorgt voor een eenduidige communicatie.
Literatuur
go back to reference Bakker, M., & Hageman, A. (2011). Klinisch redeneren: sepsis. Hoe een tampon sepsis kan veroorzaken. Nursing. april: 20–24. Bakker, M., & Hageman, A. (2011). Klinisch redeneren: sepsis. Hoe een tampon sepsis kan veroorzaken. Nursing. april: 20–24.
go back to reference Bakker, M., & Heycop ten Ham, C. (2010). Proactive nursing. Den Haag: Boom Lemma. Bakker, M., & Heycop ten Ham, C. (2010). Proactive nursing. Den Haag: Boom Lemma.
go back to reference Jüngen, I. J. D., & Zaagman-van Buuren, M. J. (2007). Algemene ziekteleer. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef Jüngen, I. J. D., & Zaagman-van Buuren, M. J. (2007). Algemene ziekteleer. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef
go back to reference Kuiper, C., Verhoef, J., Cox, K., & Louw, D. C. P. de. (2012). Evidence-based practice voor paramedici; methodiek en toepassing, (3e druk). Den Haag: Boom Lemma. Kuiper, C., Verhoef, J., Cox, K., & Louw, D. C. P. de. (2012). Evidence-based practice voor paramedici; methodiek en toepassing, (3e druk). Den Haag: Boom Lemma.
go back to reference Wilkinson, J. M. (2008). Kritisch denken binnen het verpleegkundig proces. Amsterdam: Pearson Education Benelux. Wilkinson, J. M. (2008). Kritisch denken binnen het verpleegkundig proces. Amsterdam: Pearson Education Benelux.
Metagegevens
Titel
Klinisch redeneren op de OK
Auteur
Elly Kok-Meetsma
Copyright
2017
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1756-1_14