Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

09-02-2018

Klinisch redeneren of het diagnostisch proces in het onderwijs

Auteurs: Werner Van Peer, MD, Samuel Coenen, MD, Ph.D

Gepubliceerd in: Bijblijven | Uitgave 1/2018

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Ervaren artsen maken overwegend gebruik van een snelle manier van klinisch redeneren, die je ‘patroonherkenning’ kunt noemen, terwijl onervaren artsen standaard gebruikmaken van een trage manier van expliciet, analytisch redeneren om een diagnose als werkhypothese te selecteren en daarop het verdere beleid af te stemmen. In de medische opleiding wordt dan ook vooral gewerkt met het analytische klinisch redeneermodel, dat het diagnostisch proces opdeelt in drie momenten: van aanmeldingsklacht tot diagnostisch landschap, van diagnostisch landschap naar diagnose en van diagnose naar hulpaanbod. Zo ontstaat een handige taal of een begrippenapparaat dat we kunnen gebruiken om ons diagnostisch denkproces helder te beschrijven: diagnostisch landschap met centrale aandachtspunt, binnen- en buitencirkel, de waarschijnlijkheidsschaal met voorafkans, kracht van argumenten als aantoners en uitsluiters, achterafkans en de actiedrempel.
Literatuur
1.
go back to reference Van Puymbroeck H, et al. Klinische logica (deel 1) van aanmeldingsklacht tot diagnostisch landschap. Huisarts Nu. 2004;33(3):123–8. Van Puymbroeck H, et al. Klinische logica (deel 1) van aanmeldingsklacht tot diagnostisch landschap. Huisarts Nu. 2004;33(3):123–8.
2.
go back to reference Van Puymbroeck H, et al. Klinische logica (deel 2) van diagnostisch landschap tot diagnose. Huisarts Nu. 2004;33(4):201–14. Van Puymbroeck H, et al. Klinische logica (deel 2) van diagnostisch landschap tot diagnose. Huisarts Nu. 2004;33(4):201–14.
3.
go back to reference Van Puymbroeck H, et al. Klinische logica (deel 3) van diagnose naar beslissing tot hulpaanbod. Huisarts Nu. 2004;33(5):246–55. Van Puymbroeck H, et al. Klinische logica (deel 3) van diagnose naar beslissing tot hulpaanbod. Huisarts Nu. 2004;33(5):246–55.
Metagegevens
Titel
Klinisch redeneren of het diagnostisch proces in het onderwijs
Auteurs
Werner Van Peer, MD
Samuel Coenen, MD, Ph.D
Publicatiedatum
09-02-2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Bijblijven / Uitgave 1/2018
Print ISSN: 0168-9428
Elektronisch ISSN: 1876-4916
DOI
https://doi.org/10.1007/s12414-018-0290-x