Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-03-2015

Kinderen en jongeren met niet-aangeboren hersenletsel: een dubbele uitdaging

Auteurs: R. Gijzen, M. Hurkmans, E. Hermans

Gepubliceerd in: JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg | Uitgave 1/2015

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Jaarlijks wordt bij naar schatting 19.000 kinderen en jongeren tot 24 jaar niet-aangeboren hersenletsel (NAH) vastgesteld in ziekenhuizen in Nederland. Kinderen en jongeren met NAH zorgen in sectoren als de jeugdgezondheidszorg en het onderwijs voor een dubbele uitdaging: ten eerste het signaleren van het hersenletsel en ten tweede het verwijzen naar passende zorg en begeleiding. De diversiteit van de gevolgen en het feit dat de gevolgen zich vaak pas na verloop van tijd manifesteren, maken het signaleren van NAH complex. Ook rondom het begeleiden van kinderen en jongeren met NAH en het verwijzen naar passende zorg bestaat handelingsverlegenheid. Vilans, kenniscentrum voor de langdurende zorg, heeft in samenwerking met zorgen onderwijsspecialisten instrumenten ontwikkeld om NAH bij kinderen en jongeren te signaleren. Daarnaast hebben deze partijen hun krachten gebundeld voor de ontwikkeling van een NAH-onderwijsprotocol en NAH-specifieke gezinsbegeleiding.
Literatuur
1.
go back to reference Kloet AJ de, Hilberink SR, Roebroeck ME, Catsman-Berrevoets CE, Peeters, E, Lambregts SAM, et al. Youth with acquired brain injury in The Netherlands: a multi-centre study. Brain Inj. 2013;27(7–8):843–9.CrossRefPubMed Kloet AJ de, Hilberink SR, Roebroeck ME, Catsman-Berrevoets CE, Peeters, E, Lambregts SAM, et al. Youth with acquired brain injury in The Netherlands: a multi-centre study. Brain Inj. 2013;27(7–8):843–9.CrossRefPubMed
2.
go back to reference Meihuizen-de Regt MJ, Moor JMH de, Mulders AHM. Kinderrevalidatie. Assen: Van Gorcum; 1996. Meihuizen-de Regt MJ, Moor JMH de, Mulders AHM. Kinderrevalidatie. Assen: Van Gorcum; 1996.
3.
go back to reference Anderson VA, et al. Predictors of acute child and family outcome following traumatic brain injury in children. Pediatr Neurosurg. 2001;34:138–48.CrossRefPubMed Anderson VA, et al. Predictors of acute child and family outcome following traumatic brain injury in children. Pediatr Neurosurg. 2001;34:138–48.CrossRefPubMed
4.
go back to reference Vilans. BrainSTARS. Een educatief programma voor kinderen met niet-aangeboren hersenletsel en hun opvoeders, leerkrachten en begeleiders. Utrecht; 2012. Vilans. BrainSTARS. Een educatief programma voor kinderen met niet-aangeboren hersenletsel en hun opvoeders, leerkrachten en begeleiders. Utrecht; 2012.
5.
go back to reference McKinlay A. Controversies and outcomes associated with mild traumatic brain injury in childhood and adolescences. Child Care Health Dev. 2010;36(1):3–21.CrossRefPubMed McKinlay A. Controversies and outcomes associated with mild traumatic brain injury in childhood and adolescences. Child Care Health Dev. 2010;36(1):3–21.CrossRefPubMed
6.
go back to reference Ghaeminia S. Niet-aangeboren hersenletsel is stille epidemie. Balans Magazine. 2010;4:46–9. Ghaeminia S. Niet-aangeboren hersenletsel is stille epidemie. Balans Magazine. 2010;4:46–9.
7.
go back to reference Rasquin SMC, Ritzen WJM, Winkens I, Heugten CM van. Signaleringslijst voor kinderen en jongeren met hersenletsel. Utrecht: Vilans; 2008. Rasquin SMC, Ritzen WJM, Winkens I, Heugten CM van. Signaleringslijst voor kinderen en jongeren met hersenletsel. Utrecht: Vilans; 2008.
8.
go back to reference Heugten C van, Rasquin S, Winkens I, Ritzen W. De Brain Injury-Alert: een signaleringsinstrument voor de onzichtbare gevolgen van verworven hersenletsel bij kinderen en jongeren. Revalidata. 2009;31(152):2–5. Heugten C van, Rasquin S, Winkens I, Ritzen W. De Brain Injury-Alert: een signaleringsinstrument voor de onzichtbare gevolgen van verworven hersenletsel bij kinderen en jongeren. Revalidata. 2009;31(152):2–5.
9.
go back to reference Hermans E. Eindrapportage. Onderwijs aan leerlingen met niet-aangeboren hersenletsel: Een inventarisatie van bestaande praktijken. Utrecht: Vilans; 2010. Hermans E. Eindrapportage. Onderwijs aan leerlingen met niet-aangeboren hersenletsel: Een inventarisatie van bestaande praktijken. Utrecht: Vilans; 2010.
10.
go back to reference Hermans E, Gijzen R. Onderwijsprotocol voor leerlingen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Utrecht: Vilans; 2013. Hermans E, Gijzen R. Onderwijsprotocol voor leerlingen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Utrecht: Vilans; 2013.
11.
go back to reference Hermans E, Gijzen R. NAH-Onderwijsprotocol: een instrument dat werkt! Verslag van vier regionale pilots met het Onderwijsprotocol voor leerlingen met NAH. Utrecht: Vilans; 2013. Hermans E, Gijzen R. NAH-Onderwijsprotocol: een instrument dat werkt! Verslag van vier regionale pilots met het Onderwijsprotocol voor leerlingen met NAH. Utrecht: Vilans; 2013.
12.
go back to reference Hermans E, Zadoks J, Gijzen R. Richtlijn voor organisaties en professionals die betrokken zijn bij de behandeling en begeleiding van gezinnen met een kind met NAH. Utrecht: Vilans; 2012. Hermans E, Zadoks J, Gijzen R. Richtlijn voor organisaties en professionals die betrokken zijn bij de behandeling en begeleiding van gezinnen met een kind met NAH. Utrecht: Vilans; 2012.
13.
go back to reference Hermans E, Zadoks J, Gijzen R. Toolkit voor behandelaars en begeleiders van gezinnen met een kind met niet-aangeboren hersenletsel. Utrecht: Vilans; 2012. Hermans E, Zadoks J, Gijzen R. Toolkit voor behandelaars en begeleiders van gezinnen met een kind met niet-aangeboren hersenletsel. Utrecht: Vilans; 2012.
14.
go back to reference Hermans E, Zadoks J, Gijzen R. Psycho-educatiekoffer voor behandelaars en begeleiders van gezinnen met een kind met niet-aangeboren hersenletsel. Utrecht: Vilans; 2011. Hermans E, Zadoks J, Gijzen R. Psycho-educatiekoffer voor behandelaars en begeleiders van gezinnen met een kind met niet-aangeboren hersenletsel. Utrecht: Vilans; 2011.
15.
go back to reference Hermans E, Gijzen R. Gewikt en gewogen. Evaluatie van de toepassing van een Richtlijn en een Toolkit voor behandeling en begeleiding van gezinnen met een kind met NAH. Utrecht: Vilans; 2012. Hermans E, Gijzen R. Gewikt en gewogen. Evaluatie van de toepassing van een Richtlijn en een Toolkit voor behandeling en begeleiding van gezinnen met een kind met NAH. Utrecht: Vilans; 2012.
Metagegevens
Titel
Kinderen en jongeren met niet-aangeboren hersenletsel: een dubbele uitdaging
Auteurs
R. Gijzen
M. Hurkmans
E. Hermans
Publicatiedatum
01-03-2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg / Uitgave 1/2015
Print ISSN: 1567-8644
Elektronisch ISSN: 1876-598X
DOI
https://doi.org/10.1007/s12452-015-0010-1