Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-10-2016 | Actueel

Illness scripts

Een goed hulpmiddel bij klinisch redeneren

Auteur: Paul Verhees

Gepubliceerd in: TVZ - Verpleegkunde in praktijk en wetenschap | Uitgave 5/2016

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Tijdens een scholing over klinisch redeneren kregen verpleegkundigen een casus van een benauwde zorgvrager voorgelegd. Hun eerste inschatting verschilde nogal: de longverpleegkundige dacht aan COPD, de cardiologieverpleegkundige aan hartfalen en de verpleegkundige van de afdeling chirurgie aan longembolie. Vervolgens bespraken ze de casus met behulp van illness scripts: de verzameling van al hun basiskennis en nieuwe informatie over het ziektebeeld. Het bleek een nuttig hulpmiddel om ieders manier van klinisch redeneren inzichtelijk te maken.
Literatuur
go back to reference Bakker, M. & Heycop ten Ham, C. van. (2014). ProActiv Nursing: klinisch redeneren in zes stappen. Den Haag: Boom Lemma uitgevers. Bakker, M. & Heycop ten Ham, C. van. (2014). ProActiv Nursing: klinisch redeneren in zes stappen. Den Haag: Boom Lemma uitgevers.
go back to reference Banning, M. (2008). The think aloud approach as an educational tool to develop and assess clinical reasoning in undergraduate students. Nurse Education Today 28, (1), 8–14.CrossRefPubMed Banning, M. (2008). The think aloud approach as an educational tool to develop and assess clinical reasoning in undergraduate students. Nurse Education Today 28, (1), 8–14.CrossRefPubMed
go back to reference Charlin, B., Boshuizen, H.P.A., Custers, E.J. & Feltovich, P.J. (2007). Scripts and clinical reasoning. Medical Education 41, 1178–84.CrossRefPubMed Charlin, B., Boshuizen, H.P.A., Custers, E.J. & Feltovich, P.J. (2007). Scripts and clinical reasoning. Medical Education 41, 1178–84.CrossRefPubMed
go back to reference Collins, A., Brown, J.S. & Holum, A. (1991). Cognitive apprenticeship: Making thinking visible. American Educator 15, 6-11, 38–46. Collins, A., Brown, J.S. & Holum, A. (1991). Cognitive apprenticeship: Making thinking visible. American Educator 15, 6-11, 38–46.
go back to reference Vries, A.C. de, Custers, E.J.F.M. & Cate, J. ten . (2006). Leren klinisch redeneren en het ontwikkelen van ziektescripts: mogelijkheden in het medisch onderwijs. Tijdschrift Voor Medisch Onderwijs 25, (1), 3–13. Vries, A.C. de, Custers, E.J.F.M. & Cate, J. ten . (2006). Leren klinisch redeneren en het ontwikkelen van ziektescripts: mogelijkheden in het medisch onderwijs. Tijdschrift Voor Medisch Onderwijs 25, (1), 3–13.
go back to reference Levett-Jones, T., Hoffman, K., Dempsey, J. et al. (2010). The ‘five rights’ of clinical reasoning: an educational model to enhance nursing students’ ability to identify and manage clinically ‘at risk’ patients. Nurse Education Today 30, (6), 515–20.CrossRefPubMed Levett-Jones, T., Hoffman, K., Dempsey, J. et al. (2010). The ‘five rights’ of clinical reasoning: an educational model to enhance nursing students’ ability to identify and manage clinically ‘at risk’ patients. Nurse Education Today 30, (6), 515–20.CrossRefPubMed
go back to reference Pinnock, R. & Welch, P. (2014). Learning clinical reasoning. Journal of Paediatrics and Child Health 50, (4), 253–7.CrossRefPubMed Pinnock, R. & Welch, P. (2014). Learning clinical reasoning. Journal of Paediatrics and Child Health 50, (4), 253–7.CrossRefPubMed
go back to reference Simmons, B. (2010). Clinical reasoning: concept analysis. Journal of Advanced Nursing 66, (5), 1151–8.CrossRefPubMed Simmons, B. (2010). Clinical reasoning: concept analysis. Journal of Advanced Nursing 66, (5), 1151–8.CrossRefPubMed
go back to reference Tanner, C.A. (2006). Thinking Like a Nurse : A Research-Based Model of Clinical Judgment in Nursing. Journal of Nursing Education 45, (6), 204–11.PubMed Tanner, C.A. (2006). Thinking Like a Nurse : A Research-Based Model of Clinical Judgment in Nursing. Journal of Nursing Education 45, (6), 204–11.PubMed
go back to reference Straalen, L. van & Bont, M. de . (2014). Wijkverpleegkundig indiceren kan niet zonder klinisch redeneren. Tijdschrift LVW 2, 6–9. Straalen, L. van & Bont, M. de . (2014). Wijkverpleegkundig indiceren kan niet zonder klinisch redeneren. Tijdschrift LVW 2, 6–9.
Metagegevens
Titel
Illness scripts
Een goed hulpmiddel bij klinisch redeneren
Auteur
Paul Verhees
Publicatiedatum
01-10-2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TVZ - Verpleegkunde in praktijk en wetenschap / Uitgave 5/2016
Print ISSN: 1380-3425
Elektronisch ISSN: 2468-1342
DOI
https://doi.org/10.1007/s41184-016-0113-4