Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-04-2003 | Artikelen

Het onderste uit de kan: efficiënte leerstrategieën voor ouderen

Auteur: Dr. Pascal van Gerven

Gepubliceerd in: Neuropraxis | Uitgave 2/2003

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Het leren van complexe vaardigheden is een paradoxale aangelegenheid. Aan de ene kant moet complexe kennis worden verwerkt om uiteindelijk in staat te zijn even complexe problemen op te lossen. Aan de andere kant zijn er duidelijke beperkingen met betrekking tot de verwerkingscapaciteit van het cognitieve systeem, waardoor overbelasting voortdurend op de loer ligt. Beperkingen hebben met name betrekking op het werkgeheugen. Volgens Baddeley (1992) bestaat het werkgeheugen onder meer uit twee zintuigspecifieke opslagcomponenten ’ een visuele en een auditieve ’ met elk een beperkte opslagcapaciteit. Deze twee passieve componenten (ook wel slave systems genoemd) worden aangestuurd door een centrale verwerkingseenheid. De centrale verwerkingseenheid selecteert informatie die via de zintuigen in de opslagcomponenten terechtkomt, verwerkt deze en zorgt ervoor dat informatie in het langetermijngeheugen wordt opgeslagen in de vorm van zogenaamde cognitieve schemata. Hier gaat het uiteindelijk om. Cognitieve schemata stellen iemand in staat problemen te categoriseren en adequate oplosstrategieën toe te passen. De weg naar het verwerven van schemata is doorgaans lang en vergt uiteraard de nodige inspanning van de lerende. Een strategische aanpak bij het aanbieden en trainen van leermateriaal lijkt daarom onontbeerlijk. Zoals we in het volgende zullen zien, is dit vooral het geval bij het aanbieden van complex leermateriaal aan ouderen. …
Literatuur
go back to reference Allen, P.A., Madden, D.J., Groth, K.E., & Crozier, L.C. (1992). Impact of age, redundancy, and perceptual noise on visual search. Journal of Gerontology: Psychological Sciences, 47, 69-74. Allen, P.A., Madden, D.J., Groth, K.E., & Crozier, L.C. (1992). Impact of age, redundancy, and perceptual noise on visual search. Journal of Gerontology: Psychological Sciences, 47, 69-74.
go back to reference Baddeley, A. (1992). Working memory. Science, 255, 556-559. Baddeley, A. (1992). Working memory. Science, 255, 556-559.
go back to reference Chandler, P., & Sweller, J. (1992). The split-attention effect as a factor in the design of instruction. British Journal of Educational Psychology, 62, 233-246. Chandler, P., & Sweller, J. (1992). The split-attention effect as a factor in the design of instruction. British Journal of Educational Psychology, 62, 233-246.
go back to reference Hasher, L., & Zacks, R.T. (1988). Working memory, comprehension, and aging: A review and a new view. In G.H. Bower (Ed.), The psychology of learning and motivation: Advances in research and theory (Vol. 22, pp. 193-225). San Diego: Academic Press. Hasher, L., & Zacks, R.T. (1988). Working memory, comprehension, and aging: A review and a new view. In G.H. Bower (Ed.), The psychology of learning and motivation: Advances in research and theory (Vol. 22, pp. 193-225). San Diego: Academic Press.
go back to reference Kalyuga, S., Chandler, P., & Sweller, J. (1999). Managing split-attention and redundancy in multimedia instruction. Applied Cognitive Psychology, 13, 351-371. Kalyuga, S., Chandler, P., & Sweller, J. (1999). Managing split-attention and redundancy in multimedia instruction. Applied Cognitive Psychology, 13, 351-371.
go back to reference Luchins, A. S. (1942). Mechanization in problem solving: The effect of Einstellung. Psychological Monographs, 54, Whole No. 248. Luchins, A. S. (1942). Mechanization in problem solving: The effect of Einstellung. Psychological Monographs, 54, Whole No. 248.
go back to reference Mayer, R.E., & Moreno, R. (1998). A split-attention effect in multimedia learning: Evidence for dual processing systems in working memory. Journal of Educational Psychology, 90, 312-320. Mayer, R.E., & Moreno, R. (1998). A split-attention effect in multimedia learning: Evidence for dual processing systems in working memory. Journal of Educational Psychology, 90, 312-320.
go back to reference Miller, E.M. (1994). Intelligence and brain myelination: A hypothesis. Personality and Individual Differences, 17, 803-833. Miller, E.M. (1994). Intelligence and brain myelination: A hypothesis. Personality and Individual Differences, 17, 803-833.
go back to reference Paas, F. (1992). Training strategies for attaining transfer of problem-solving skill in statistics: A cognitive-load approach. Journal of Educational Psychology, 84, 429-434. Paas, F. (1992). Training strategies for attaining transfer of problem-solving skill in statistics: A cognitive-load approach. Journal of Educational Psychology, 84, 429-434.
go back to reference Paas, F., & Van Merriënboer, J.J.G. (1994). Variability of worked examples and transfer of geometrical problem-solving skills: A cognitive-load approach. Journal of Educational Psychology,86, 122-133. Paas, F., & Van Merriënboer, J.J.G. (1994). Variability of worked examples and transfer of geometrical problem-solving skills: A cognitive-load approach. Journal of Educational Psychology,86, 122-133.
go back to reference Salthouse, T.A. (1996). The processing-speed theory of adult age differences in cognition. Psychological Review,103, 403-428. Salthouse, T.A. (1996). The processing-speed theory of adult age differences in cognition. Psychological Review,103, 403-428.
go back to reference Salthouse, T.A., & Babcock, R.L. (1991). Decomposing adult age differences in working memory. Developmental Psychology, 27, 763-776. Salthouse, T.A., & Babcock, R.L. (1991). Decomposing adult age differences in working memory. Developmental Psychology, 27, 763-776.
go back to reference Stoltzfus, E.R., Hasher, L., & Zacks, R.T. (1996). Working memory and aging: Current status of the inhibitory view. In J.T.E. Richardson, R.W. Engle, L. Hasher, R.H. Logie, E.R. Stoltzfus, & R.T. Zacks (Eds.), Working memory and human cognition (pp. 66-88). New York: Oxford University Press. Stoltzfus, E.R., Hasher, L., & Zacks, R.T. (1996). Working memory and aging: Current status of the inhibitory view. In J.T.E. Richardson, R.W. Engle, L. Hasher, R.H. Logie, E.R. Stoltzfus, & R.T. Zacks (Eds.), Working memory and human cognition (pp. 66-88). New York: Oxford University Press.
go back to reference Sweller, J., Van Merriënboer, J.J.G., & Paas, F. (1998). Cognitive architecture and instructional design. Educational Psychology Review, 10, 251-296. Sweller, J., Van Merriënboer, J.J.G., & Paas, F. (1998). Cognitive architecture and instructional design. Educational Psychology Review, 10, 251-296.
go back to reference Sweller, J., Chandler, P., Tierney, P., & Cooper, M. (1990). Cognitive load as a factor in the structuring of technical material. Journal of Experimental Psychology: General, 119, 176-192. Sweller, J., Chandler, P., Tierney, P., & Cooper, M. (1990). Cognitive load as a factor in the structuring of technical material. Journal of Experimental Psychology: General, 119, 176-192.
go back to reference Van Gerven, P.W.M. (2002). Efficient complex skill training into old age: Exploring the benefits of cognitive load theory. Proefschrift, Universiteit Maastricht. Van Gerven, P.W.M. (2002). Efficient complex skill training into old age: Exploring the benefits of cognitive load theory. Proefschrift, Universiteit Maastricht.
go back to reference Van Gerven, P.W.M., Paas, F., Van Merriënboer, J.J.G., Hendriks, M., & Schmidt, H.G. (2002). The efficiency of multimedia learning into old age. Manuscript ingediend voor publicatie. Van Gerven, P.W.M., Paas, F., Van Merriënboer, J.J.G., Hendriks, M., & Schmidt, H.G. (2002). The efficiency of multimedia learning into old age. Manuscript ingediend voor publicatie.
go back to reference Van Gerven, P.W.M., Paas, F., Van Merriënboer, J.J.G., & Schmidt, H.G. (2000). Cognitive load theory and the acquisition of complex cognitive skills in the elderly: Towards an integrative framework. Educational Gerontology, 26, 503-521. Van Gerven, P.W.M., Paas, F., Van Merriënboer, J.J.G., & Schmidt, H.G. (2000). Cognitive load theory and the acquisition of complex cognitive skills in the elderly: Towards an integrative framework. Educational Gerontology, 26, 503-521.
go back to reference Van Gerven, P.W.M., Paas, F., Van Merriënboer, J.J.G., & Schmidt, H.G. (2002a). Cognitive load theory and aging: Effects of worked examples on training efficiency. Learning and Instruction, 12, 87-105. Van Gerven, P.W.M., Paas, F., Van Merriënboer, J.J.G., & Schmidt, H.G. (2002a). Cognitive load theory and aging: Effects of worked examples on training efficiency. Learning and Instruction, 12, 87-105.
go back to reference Van Gerven, P.W.M., Paas, F., Van Merriënboer, J.J.G., & Schmidt, H.G. (2002b). Modality and variability as factors in training the elderly. Manuscript ingediend voor publicatie. Van Gerven, P.W.M., Paas, F., Van Merriënboer, J.J.G., & Schmidt, H.G. (2002b). Modality and variability as factors in training the elderly. Manuscript ingediend voor publicatie.
go back to reference Ward, M., & Sweller, J. (1990). Structuring effective worked examples. Cognition and Instruction, , 1-39. Ward, M., & Sweller, J. (1990). Structuring effective worked examples. Cognition and Instruction, , 1-39.
go back to reference Wingfield, A., Stine, E.A.L., Lahar, C.J., & Aberdeen, J.S. (1988). Does the capacity of working memory change with age? Experimental Aging Research,14, 103-107. Wingfield, A., Stine, E.A.L., Lahar, C.J., & Aberdeen, J.S. (1988). Does the capacity of working memory change with age? Experimental Aging Research,14, 103-107.
Metagegevens
Titel
Het onderste uit de kan: efficiënte leerstrategieën voor ouderen
Auteur
Dr. Pascal van Gerven
Publicatiedatum
01-04-2003
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Neuropraxis / Uitgave 2/2003
Print ISSN: 1387-5817
Elektronisch ISSN: 1876-5785
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03099809