Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-12-2011 | Ten Geleide

Het Moderne Leven

Auteur: Else de Haan

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 4/2011

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Er is een tijd geweest, waarin we nooit tevreden waren met het probleem waarmee ouders of kinderen zich aanmeldden. Had een kind angsten, wij gingen op zoek naar het ‘echte probleem’, waarvoor dan een behandeling moest worden ingezet. Vooral vroegere gebeurtenissen of akelige ouders scoorden hoog. De problemen waarmee ouders en kind kwamen, vormden in onze ogen nooit het probleem waarom het ging, ook al beleefden de betrokkenen dat anders. Die tijd lijkt nu voorbij. Veel klachten en problemen bekijken wij juist als het ware met een vergrootglas. We analyseren het probleem van voren naar achteren, van links naar rechts en vragen ons af hoe het in elkaar zit of wat de essentie ervan is. Als we dat eenmaal (denken te) weten, ontwerpen we daarvoor een behandeling. ADHD is een voorbeeld van zo’n probleem. Kinderen met ADHD hebben problemen met hun executieve functies en ze reageren vooral op onmiddellijke en sterke bekrachtigers. Dus moeten die functies getraind worden en dan ook nog op een manier die juist deze kinderen aanspreekt. Dat is precies wat Esther ten Brink, Albert Ponsioen, Saskia van der Oord en Pier Prins deden. Zij ontwierpen een spannend trainingsprogramma in de vorm van een computerspel. Bovendien onderzochten ze of hun training inderdaad het gewenste effect had. InBraingame Brian, Achtergrond, evaluatie en implementatie van een Executieve Functietraining met game-elementen voor kinderen met cognitieve controleproblemenrapporteren zij over deze training en over de resultaten. De auteurs beloofden ons ook over de resultaten op langere termijn te informeren. Daar houden we ze aan! …
Metagegevens
Titel
Het Moderne Leven
Auteur
Else de Haan
Publicatiedatum
01-12-2011
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 4/2011
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-011-0039-5