Scholen voelen zich vaak overspoeld met gezondheidsbevorderende activiteiten die bestaan uit losse activiteiten en verschillende onderwerpen. De activiteiten rondom gezondheidsbevordering op scholen bestaan dan ook voornamelijk uit tijdelijke en losse ad-hoc activiteiten. Om scholen structureel te begeleiden bij het vormgeven van gezondheidsbevordering gebruikt GGD Hart voor Brabant een vraaggerichte aanpak, „De Gezonde en Veilige School“ (gebaseerd op de landelijke Gezonde School Methode). Hierin doorlopen scholen diverse stappen om toe te werken naar schoolgezondheidsbeleid. GGD Hart voor Brabant is een van de eerste die schoolgezondheidsbeleid grootschalig implementeert in het basisonderwijs. Door middel van vragenlijstonderzoek is achterhaald in welke mate basisscholen in de regio tevreden zijn met de methode en in welke mate de methode bijdraagt aan de intentie tot het realiseren van een structureel schoolgezondheidsbeleid. De meerderheid van de onderzoekspopulatie is tevreden met de methode. Veel scholen geven aan verschillende stappen van de methode uit te voeren, maar vaak niet in zijn geheel. Buiten de methode worden nog ad-hoc activiteiten geïmplementeerd. Een sterke samenhang is gevonden tussen tevredenheid met de prioriteitenworkshop (één van de stappen) en de algemene tevredenheid met de methode. Ondanks dat op basisscholen veel wordt gedaan aan gezondheidsbeleid, kan geconcludeerd worden dat deze activiteiten nog onvoldoende structureel worden aangepakt. Enkele praktische aanbevelingen en de landelijke aandacht voor de methode bieden kansen voor de toekomst.