In dit hoofdstuk is een aantal ethisch getinte aspecten van patiëntenvoorlichting aan de orde geweest. Vragen met een ethische achtergrond zijn gesteld en niet echt beantwoord, maar wel becommentarieerd. Onder meer is aan de orde geweest de ontwikkeling in het denken over de wgbo. In de volgende paragrafen werden enige consequenties van het geven van patiëntenvoorlichting op macro- en microniveau besproken, terwijl daarna enige aspecten van reclamemaken aan de orde kwamen. Met name ging het daar om de voorlichtingsvraag of tandheelkunde als handel of als zorg zou moeten worden beschouwd. In de laatste paragraaf is ingegaan op de wederzijdse verantwoordelijkheden van tandartsen en patiënten in de informatieverstrekking door de tandarts en bij het nemen van beslissingen door patiënten. Daarbij is met nadruk gewezen op het belang van de vertrouwensrelatie tussen patiënt en tandarts. Het vertrouwen van de patiënt in de behandelend tandarts is daarom ook uitgangspunt voor het geven van voorlichting aan patiënten.