Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-12-2001 | Artikelen

Emoties en sociale cognities van kinderen en jongeren met antisociale gedragsproblemen

Auteur: Bram Orobio de Castro

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 4/2001

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Nagegaan wordt hoe antisociale gedragsproblemen bij kinderen en jongeren samenhangen met afwijkend emotioneel en sociaal cognitief functioneren, in hoeverre dergelijke afwijkingen antisociale gedragsproblemen veroorzaken, en in hoeverre deze afwijkingen te behandelen zijn. Kinderen en jongeren met agressieve gedragsproblemen blijken sociale informatie anders te verwerken dan leeftijdgenoten. Oorzaken voor deze afwijkingen zijn te vinden in wisselwerkingen tussen informatieverwerkingscapaciteiten en omgevingsinvloeden. Er zijn grote individuele verschillen in de aard van afwijkingen in sociale informatieverwerking. Op emotioneel en sociaal-cognitief functioneren gerichte multimodale interventies zijn relatief effectief. De langetermijneffecten van deze programma's zijn echter nog niet vastgesteld.
Literatuur
go back to reference Barrett, P. M., Rapee, R. M., Dadds, M. M., & Ryan, S. M. (1996). Family enhancement of cognitive style in anxious and aggressive children. Journal of Abnormal Child Psychology, 24, 187-203.CrossRefPubMed Barrett, P. M., Rapee, R. M., Dadds, M. M., & Ryan, S. M. (1996). Family enhancement of cognitive style in anxious and aggressive children. Journal of Abnormal Child Psychology, 24, 187-203.CrossRefPubMed
go back to reference Center for Mental Health Services (cmhs) (1999).Preventing mental disorders in school-age children: A Review of the effectiveness of prevention programs. Substance Abuse Mental Health Services Administration, U.S.: Department of Health and Human Services. Center for Mental Health Services (cmhs) (1999).Preventing mental disorders in school-age children: A Review of the effectiveness of prevention programs. Substance Abuse Mental Health Services Administration, U.S.: Department of Health and Human Services.
go back to reference Crick, N. C., & Dodge, K. A. (1994). A Review and reformulation of social information processing mechanisms in children's social adjustment. Psychological Bulletin, 115, 74-101.CrossRef Crick, N. C., & Dodge, K. A. (1994). A Review and reformulation of social information processing mechanisms in children's social adjustment. Psychological Bulletin, 115, 74-101.CrossRef
go back to reference Dishion, T. J., French, D. C., & Patterson, G. R. (1995). The development and ecology of antisocial behavior. In D. Cicchetti, & D. J. Cohen (Eds.), Developmental psychopathology, Vol. 2: Risk, disorder, and adaptation (pp. 421-471). Wiley series on personality processes. New York: Wiley. Dishion, T. J., French, D. C., & Patterson, G. R. (1995). The development and ecology of antisocial behavior. In D. Cicchetti, & D. J. Cohen (Eds.), Developmental psychopathology, Vol. 2: Risk, disorder, and adaptation (pp. 421-471). Wiley series on personality processes. New York: Wiley.
go back to reference Dodge, K. A. (1986). A social information processing model of social competence in children. In M. Perlmutter (Ed.), The Minnessota Symposium on Child Psychology, 18 (pp. 77–125). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum. Dodge, K. A. (1986). A social information processing model of social competence in children. In M. Perlmutter (Ed.), The Minnessota Symposium on Child Psychology, 18 (pp. 77–125). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
go back to reference Dodge, K. A., Pettit, G. S., Bates, J. E., & Valente, E. (1995). Social information processing patterns partially mediate the effect of early physical abuse on later conduct problems. Journal of Abnormal Psychology, 104, 632-643.CrossRefPubMed Dodge, K. A., Pettit, G. S., Bates, J. E., & Valente, E. (1995). Social information processing patterns partially mediate the effect of early physical abuse on later conduct problems. Journal of Abnormal Psychology, 104, 632-643.CrossRefPubMed
go back to reference Evers, A., Van Vliet-Mulder, J. C., & Ter Laak, J. (1992).Documentatie van tests en testresearch in Nederland. Assen/Maastricht: Van Gorcum. Evers, A., Van Vliet-Mulder, J. C., & Ter Laak, J. (1992).Documentatie van tests en testresearch in Nederland. Assen/Maastricht: Van Gorcum.
go back to reference Freedman, B. J., Rosenthal, L., Donahoe, C. P., Schlundt, D. G., & McFall, R. M. (1978). A Social-Behavioral Analysis of Skill Deficits in Delinquent and Nondelinquent Adolescent Boys. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 46, 1448-1462.CrossRefPubMed Freedman, B. J., Rosenthal, L., Donahoe, C. P., Schlundt, D. G., & McFall, R. M. (1978). A Social-Behavioral Analysis of Skill Deficits in Delinquent and Nondelinquent Adolescent Boys. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 46, 1448-1462.CrossRefPubMed
go back to reference Garbarino, J. (1998). Making sense of ‘senseless’ youth violence. Paper presented at the XVth Biennial ISSBD Meetings, Berne: Switzerland. Garbarino, J. (1998). Making sense of ‘senseless’ youth violence. Paper presented at the XVth Biennial ISSBD Meetings, Berne: Switzerland.
go back to reference Greenberg, M. T., Kusché, C. A., Calderon, R., & Gustafson, R. (1987). Programma voor Alternatieve Denkstrategieën: het pad -leerplan. Utrecht:fodok & Seminarium voor Orthopedagogiek. Greenberg, M. T., Kusché, C. A., Calderon, R., & Gustafson, R. (1987). Programma voor Alternatieve Denkstrategieën: het pad -leerplan. Utrecht:fodok & Seminarium voor Orthopedagogiek.
go back to reference Greenberg, M. T., Kusché, C. A., Cook, E. T., & Quamma, J. P. (1995). Promoting emotional competence in school-aged children: The effects of the PATHS curriculum. Development and Psychopathology, 7, 117-136.CrossRef Greenberg, M. T., Kusché, C. A., Cook, E. T., & Quamma, J. P. (1995). Promoting emotional competence in school-aged children: The effects of the PATHS curriculum. Development and Psychopathology, 7, 117-136.CrossRef
go back to reference Lochman, J. E. (1992). Cognitive-behavioral intervention with aggressive boys: Three-year follow-up and preventive effects. Journal of Consulting & Clinical Psychology, 60, 426-432.CrossRef Lochman, J. E. (1992). Cognitive-behavioral intervention with aggressive boys: Three-year follow-up and preventive effects. Journal of Consulting & Clinical Psychology, 60, 426-432.CrossRef
go back to reference Lochman, J. E., & Dodge, K. A. (1994). Social-cognitive processes of severely violent, moderately aggressive, and nonaggressive boys.Journal of Consulting and Clinical Psychology, 62, 366-374.CrossRefPubMed Lochman, J. E., & Dodge, K. A. (1994). Social-cognitive processes of severely violent, moderately aggressive, and nonaggressive boys.Journal of Consulting and Clinical Psychology, 62, 366-374.CrossRefPubMed
go back to reference Lochman, J. E., & Dodge, K. A. (1998). Distorted perceptions in dyadic interactions of aggressive and nonaggressive boys: Effects of prior expectations, context, and boys' age. Development & Psychopathology, 10, 495-512.CrossRef Lochman, J. E., & Dodge, K. A. (1998). Distorted perceptions in dyadic interactions of aggressive and nonaggressive boys: Effects of prior expectations, context, and boys' age. Development & Psychopathology, 10, 495-512.CrossRef
go back to reference Matthys, W. (1999). Oppositioneel-opstandige en antisociale gedragsstoornissen in de kinderleeftijd: pathogenese, diagnostiek en behandeling. Tijdschrift voor Psychiatrie, 9, 529-538. Matthys, W. (1999). Oppositioneel-opstandige en antisociale gedragsstoornissen in de kinderleeftijd: pathogenese, diagnostiek en behandeling. Tijdschrift voor Psychiatrie, 9, 529-538.
go back to reference Matthys, W., Cuperus, J. M., & Van Engeland, H. (1999). Deficient social problem-solving in boys with ODD/CD, with ADHD, and with both disorders.Journal of the American academy of Child and Adolescent Psychiatry, 38, 311-321.CrossRefPubMed Matthys, W., Cuperus, J. M., & Van Engeland, H. (1999). Deficient social problem-solving in boys with ODD/CD, with ADHD, and with both disorders.Journal of the American academy of Child and Adolescent Psychiatry, 38, 311-321.CrossRefPubMed
go back to reference Nix, R. L., Pinderhughes, E. E., Dodge, K. A., Bates, J. E., Pettit, G. S., & McFadden-Ketchum, S. A. (1999). The relation between mothers’ hostile attribution tendencies and children's externalizing behavior problems: The mediating role of mothers' harsh discipline practices. Child Development, 70, 896-909.CrossRefPubMed Nix, R. L., Pinderhughes, E. E., Dodge, K. A., Bates, J. E., Pettit, G. S., & McFadden-Ketchum, S. A. (1999). The relation between mothers’ hostile attribution tendencies and children's externalizing behavior problems: The mediating role of mothers' harsh discipline practices. Child Development, 70, 896-909.CrossRefPubMed
go back to reference Orobio de Castro, B. (2000). Social information processing and emotion in antisocial boys (dissertatie). Vrije Universiteit. Amsterdam: Paedologisch Instituut. Orobio de Castro, B. (2000). Social information processing and emotion in antisocial boys (dissertatie). Vrije Universiteit. Amsterdam: Paedologisch Instituut.
go back to reference Orobio de Castro, B., & Bosch, J. D. (1998). Sociale informatieverwerking door jongens met gedragsproblemen In J. D. Bosch, H. A. Bosma, R. J. van der Gaag, A. J. J. M. Ruijssenaars, & A. Vyt (Red.),Jaarboek Ontwikkelingspsychologie, Orthopedagogiek en Kinderpsychiatrie, Vol. 3 (pp. 212-241). Houten: Bohn Stafleu Van Loghum. Orobio de Castro, B., & Bosch, J. D. (1998). Sociale informatieverwerking door jongens met gedragsproblemen In J. D. Bosch, H. A. Bosma, R. J. van der Gaag, A. J. J. M. Ruijssenaars, & A. Vyt (Red.),Jaarboek Ontwikkelingspsychologie, Orthopedagogiek en Kinderpsychiatrie, Vol. 3 (pp. 212-241). Houten: Bohn Stafleu Van Loghum.
go back to reference Orobio de Castro, B., Bosch, J. D., Veerman, J. W., & Koops, W. (aangeboden ter publicatie). The influences of emotion regulation, attribution prompts, and de lay, on response aggressiveness in antisocial boys. Orobio de Castro, B., Bosch, J. D., Veerman, J. W., & Koops, W. (aangeboden ter publicatie). The influences of emotion regulation, attribution prompts, and de lay, on response aggressiveness in antisocial boys.
go back to reference Orobio de Castro, B., Veerman, J. W., Koops, W., & Bosch, J. D. (aangeboden ter publicatie). Social information processing, emotion attribution, and emotion regulation in boys with antisocial behavior problems. Orobio de Castro, B., Veerman, J. W., Koops, W., & Bosch, J. D. (aangeboden ter publicatie). Social information processing, emotion attribution, and emotion regulation in boys with antisocial behavior problems.
go back to reference Orobio de Castro, B., Veerman, J. W., Koops, W., Bosch, J. D., & Monshouwer, H. J. (aangeboden ter publicatie). Hostile attribution of intent and aggressive behavior: a Meta analysis. Orobio de Castro, B., Veerman, J. W., Koops, W., Bosch, J. D., & Monshouwer, H. J. (aangeboden ter publicatie). Hostile attribution of intent and aggressive behavior: a Meta analysis.
go back to reference Quiggle, N. L., Garber, J., Panak, W. F., & Dodge, K. A. (1992). Social information processing in aggressive and depressed children.Child Development, 63, 1305-1320.CrossRefPubMed Quiggle, N. L., Garber, J., Panak, W. F., & Dodge, K. A. (1992). Social information processing in aggressive and depressed children.Child Development, 63, 1305-1320.CrossRefPubMed
go back to reference Rutter, M. L. (1997). Nature – nurture integration: The example of antisocial behavior. American Psychologist, 52, 390-398.CrossRef Rutter, M. L. (1997). Nature – nurture integration: The example of antisocial behavior. American Psychologist, 52, 390-398.CrossRef
go back to reference Shantz, C. U. (1983). Social cognition. In P. H. Mussen (Ed.),Handbook of child psychology, 4th edition. Vol. 3 (pp. 495-555). New York: Wiley. Shantz, C. U. (1983). Social cognition. In P. H. Mussen (Ed.),Handbook of child psychology, 4th edition. Vol. 3 (pp. 495-555). New York: Wiley.
Metagegevens
Titel
Emoties en sociale cognities van kinderen en jongeren met antisociale gedragsproblemen
Auteur
Bram Orobio de Castro
Publicatiedatum
01-12-2001
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 4/2001
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03060823