In dit artikel presenteren wij een klinische benadering voor onbehandelde psychische gezondheidsproblemen bij kinderen. Deze benadering is gebaseerd op tientallen jaren onderzoek naar gezinssystemen, co-ouderschap en de ontwikkeling van kinderen. We bespreken met name de Lausanne Family Play – Brief Intervention (LFP-B), een geprotocolleerde gezinssysteembenadering voor verzorger-verzorger-kind-therapie (en broers en zussen indien van toepassing). LFP‑B is een zeer korte benadering met meestal maar drie sessies (twee assessmentsessies en een video-feedbacksessie), met als doel het verminderen van de symptomatologie van het kind door het versterken van de co-ouderrelatie. We kijken naar de literatuur over systemische gezinstherapieën en geven de rationale voor het betrekken van co-ouders en kinderen bij de behandeling in de jeugd-ggz. Daarna geven we een rationale voor het gebruik van gedragsobservaties en video-feedback in de behandeling, waarbij we ons baseren op onderzoek naar vergelijkbare gezinsgerichte behandelingen (bijv. ouder-kind-therapieën). Tot slot geven we een overzicht van het LFP-B-protocol en presenteren een casusvoorbeeld.