Bepaalde psychotherapeutische interventies zijn effectief bij de behandeling van angst, depressie en problemen met het gebruik van alcohol. Naast de aard van de interventie hebben mogelijk ook de kwaliteit van de werkrelatie en de tevredenheid van de cliënt over de behandeling effect op het resultaat van de behandeling. In deze prospectieve studie met 240 cliënten afkomstig uit de ambulante GGZ en de ambulante verslavingszorg (VZ) werd op twee momenten tijdens een kortdurende behandeling zowel de kwaliteit van de werkrelatie als de cliënttevredenheid over de behandeling gemeten. Het behandelresultaat werd gemeten aan het eind van de behandeling en vervolgens 1 en 3 maanden na afsluiting van de behandeling. De door de cliënt gepercipieerde werkrelatie voorspelde in de VZ wel, maar in de GGZ niet duidelijk de tevredenheid van de cliënt over de communicatie tijdens de behandeling en over de hulpverlener. De werkrelatie volgens de cliënt had geen voorspellende waarde voor de tevredenheid van de cliënt over het behandelresultaat. De werkrelatie volgens de behandelaar had nauwelijks voorspellende waarde voor de tevredenheid van de cliënt over het behandelproces en het behandelresultaat. Het uiteindelijke behandelresultaat bleek niet te worden voorspeld door de kwaliteit van de werkrelatie volgens de cliënt of de behandelaar en ook niet door de tevredenheid van de cliënt over het behandelproces. Kennelijk kan een kortdurende behandeling succesvol worden afgesloten zonder positieve werkrelatie of tevredenheid over de behandeling. Een instelling die streeft naar kwaliteit zou echter moeten proberen zowel tevreden als herstelde cliënten af te leveren.