Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-12-1997 | Artikelen

Een cognitief gedragstherapeutisch programma

Onderdeel van een (semi–)residentiële behandeling van kinderen met emotionele stoornissen

Auteurs: A. Cladder, M. B. C. de Waart

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 4/1997

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Emotionele stoornissen, zoals overmatige angst en depressie, zijn zelden een op zichzelf staande reden om kinderen voor een residentiële of dagbehandeling aan te melden. Wanneer dit gebeurt is er meestal meer aan de hand. Vaak heeft een kind dan akelige gebeurtenissen meegemaakt die ofwel door hun hevigheid ofwel door hun chronische karakter een traumatiserende invloed op de ontwikkeling gehad hebben. Door deze ervaringen hebben kinderen met emotionele problemen last van een teveel aan ‘negatieve emoties’: ze zijn te angstig, te somber of voelen zich basaal onveilig. Het ontbreekt de kinderen aan leeftijdsadequate vaardigheden om met negatieve emoties om te gaan. De overcontrole op emoties is opvallend. Of door zich te veel terug te trekken of door gedragsproblemen (onder andere woede–uitbarstingen) proberen de kinderen hun gevoel van onzekerheid, eenzaamheid of verdriet de baas te worden. Veel vertrouwen in hun eigen kunnen hebben de kinderen niet. Nieuwe dingen zullen zij niet zo gauw uit zichzelf ondernemen. Door de verminderde gerichte exploratie zijn zij op school dikwijls erg achter geraakt of zijn zij onvoldoende in staat tot (samen)spelen met andere kinderen. Door de behandeling kunnen deze kinderen weer ontdekken, dat zij meer kunnen en durven dan zij dachten, waardoor zij op den duur minder snel opgeven als het soms tegenzit. Zij kunnen leren dat fouten maken mag, dat dat erbij hoort, hoe vervelend dat soms wel kan zijn. Weer plezier in school krijgen is een belangrijk doel. Ook het beter om leren gaan met leeftijdgenoten door het oefenen met sociale vaardigheden. …
Literatuur
go back to reference Abramson, L.Y., Seligman, M.E.P. & Teasdale, J.D. (1978). Learned helplessness in humans: Critique and reformulation. Journal of Abnormal Psychology, 87, 49–74.CrossRefPubMed Abramson, L.Y., Seligman, M.E.P. & Teasdale, J.D. (1978). Learned helplessness in humans: Critique and reformulation. Journal of Abnormal Psychology, 87, 49–74.CrossRefPubMed
go back to reference Boer, F. (1995). Emotionele stoornissen. In Ph. D.A. Treffers, F. Boer & M. Meijer (Red.), Capita Selecta uit de Kinder– en jeugdpsychiatrie (pp. 21–39). Leiden: Boerhave Commissie, Rijksuniversiteit. Boer, F. (1995). Emotionele stoornissen. In Ph. D.A. Treffers, F. Boer & M. Meijer (Red.), Capita Selecta uit de Kinder– en jeugdpsychiatrie (pp. 21–39). Leiden: Boerhave Commissie, Rijksuniversiteit.
go back to reference Buchanan, G.M. & Seligman, M.E.P. (1995). Explanatory style. Hillsdale, NJ: Erlbaum. Buchanan, G.M. & Seligman, M.E.P. (1995). Explanatory style. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
go back to reference Damasio, A.R. (1994). Descartes’ Error: Emotion, reason and the human brain. New York: Avon Books. Damasio, A.R. (1994). Descartes’ Error: Emotion, reason and the human brain. New York: Avon Books.
go back to reference Davidson, R.J. (1984). Affect, cognition, and hemispheric specialization. In C.E. Izard, J. Kagan & R. Zajonc (Eds.), Emotions, cognition, and behaviour (pp. 320–365). Cambridge: Cambridge University Press. Davidson, R.J. (1984). Affect, cognition, and hemispheric specialization. In C.E. Izard, J. Kagan & R. Zajonc (Eds.), Emotions, cognition, and behaviour (pp. 320–365). Cambridge: Cambridge University Press.
go back to reference Diekstra, R.F.W., Knaus, W.J. & Ruys, T. (1982). Rationeel emotieve educatie. Lisse: Swets & Zeitlinger. Diekstra, R.F.W., Knaus, W.J. & Ruys, T. (1982). Rationeel emotieve educatie. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Frijda, N. (1993). De psychologie heeft zin. Amsterdam: Prometheus. Frijda, N. (1993). De psychologie heeft zin. Amsterdam: Prometheus.
go back to reference Garber, J. & Kashani, J.H. (1991). Development of the symptom of depression. In M. Lewis (Ed.), Child and adolescent psychiatry, a comprehensive textbook (pp. 293–310). London: Williams & Wilkins. Garber, J. & Kashani, J.H. (1991). Development of the symptom of depression. In M. Lewis (Ed.), Child and adolescent psychiatry, a comprehensive textbook (pp. 293–310). London: Williams & Wilkins.
go back to reference Goleman, D. (1996). Emotional intelligence. Londen: Bloomsbury. Goleman, D. (1996). Emotional intelligence. Londen: Bloomsbury.
go back to reference Gordon, Th. (1970). Parent effectiveness training. New York: Wyder. Gordon, Th. (1970). Parent effectiveness training. New York: Wyder.
go back to reference Izard, C.E. & Schwartz, G.M. (1986). Patterns of emotion in depression. In M. Rutter, C.E. Izard, C.E. & Read, P.B. (Eds.), Depression in young people (pp. 33–70). New York: Guilford. Izard, C.E. & Schwartz, G.M. (1986). Patterns of emotion in depression. In M. Rutter, C.E. Izard, C.E. & Read, P.B. (Eds.), Depression in young people (pp. 33–70). New York: Guilford.
go back to reference Knaus, W.J. (1979). Rational emotive education: a manual for elementary school teachers. New York: Institute for Rational–Emotive Therapy. Knaus, W.J. (1979). Rational emotive education: a manual for elementary school teachers. New York: Institute for Rational–Emotive Therapy.
go back to reference Luteyn, F. (1984). Kinderdepressieschaal. Lisse: Swets & Zeitlinger. Luteyn, F. (1984). Kinderdepressieschaal. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Malcarne, V.L. & Ingram, R.E. (1994). Cognition and negative affectivity. In Th. H. Ollendick & R.J. Prinz (Eds.), Advances in clinical child psychology, Volume 16 (pp. 141–176). New York: Plenum. Malcarne, V.L. & Ingram, R.E. (1994). Cognition and negative affectivity. In Th. H. Ollendick & R.J. Prinz (Eds.), Advances in clinical child psychology, Volume 16 (pp. 141–176). New York: Plenum.
go back to reference Seligman, M.E.P. & Maier S.F. (1967). Failure to escape traumatic shock. Journal of Experimental Psychology, 74, 1–9.CrossRefPubMed Seligman, M.E.P. & Maier S.F. (1967). Failure to escape traumatic shock. Journal of Experimental Psychology, 74, 1–9.CrossRefPubMed
go back to reference Seligman, M.E.P. (1974). Depression and learned helplessness. In R.J. Friedman & M.M. Katz (Eds.), The psychology of depression: Contemporary theory and research (pp. 83–113). Washington, DC: Winston. Seligman, M.E.P. (1974). Depression and learned helplessness. In R.J. Friedman & M.M. Katz (Eds.), The psychology of depression: Contemporary theory and research (pp. 83–113). Washington, DC: Winston.
go back to reference Seligman, M.E.P. (1974). Depression and learned helplessness. In R.J. Friedman & M.M. Katz (Eds.), The psychology of depression: Contemporary theory and research (pp. 83–113). Washington: Winston. Seligman, M.E.P. (1974). Depression and learned helplessness. In R.J. Friedman & M.M. Katz (Eds.), The psychology of depression: Contemporary theory and research (pp. 83–113). Washington: Winston.
go back to reference Seligman, M.E.P. (1991a). Learned optimism. New York: Knopf. Seligman, M.E.P. (1991a). Learned optimism. New York: Knopf.
go back to reference Seligman, M.E.P. (1991b). Optimisme kun je leren. Utrecht: Het Spectrum. Seligman, M.E.P. (1991b). Optimisme kun je leren. Utrecht: Het Spectrum.
go back to reference Seligman, M.E.P. (1995). The optimistic child. New York: Houghton Mifflin. Seligman, M.E.P. (1995). The optimistic child. New York: Houghton Mifflin.
go back to reference Veerman, J.W. (1989). De competentiebelevingsschaal voor kinderen (CBSK ). Een experimentele handleiding. Duivendrecht: Paedologisch Instituut. Veerman, J.W. (1989). De competentiebelevingsschaal voor kinderen (CBSK ). Een experimentele handleiding. Duivendrecht: Paedologisch Instituut.
go back to reference Waart, M.B.C. de (1996). Handleiding bij het programma ‘Zoals je denkt zo voel je je’. Interne publicatie Paedologisch Instituut Duivendrecht. Waart, M.B.C. de (1996). Handleiding bij het programma ‘Zoals je denkt zo voel je je’. Interne publicatie Paedologisch Instituut Duivendrecht.
Metagegevens
Titel
Een cognitief gedragstherapeutisch programma
Onderdeel van een (semi–)residentiële behandeling van kinderen met emotionele stoornissen
Auteurs
A. Cladder
M. B. C. de Waart
Publicatiedatum
01-12-1997
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 4/1997
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03060667