Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-09-2008 | Artikelen

Dyslexie bij kinderen met een autismespectrumstoornis

Auteurs: Drs. Els Heulens, Drs. Rony Rose, Drs. Jacomine van Buuren, Drs. Izak Gelderblom

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 3/2008

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Dit artikel is geschreven op basis van de workshop ‘Autisme en dyslexie’, gegeven op 6 juli 2007 op het symposium ‘Pervasieve ontwikkelingsstoornissen langs de levenslijnen – vier jaar later; andere stemmen’. Aan de hand van een casus over een tienjarige jongen die dyslexie en het syndroom van Asperger heeft, willen we de aanpak betreffende diagnostiek en behandeling vanuit het RMPI illustreren. Hierbij wordt de nadruk gelegd op een multidisciplinaire benadering, die zowel een neuropsychologische dyslexiebehandeling, ambulante schoolbegeleiding, ouderbegeleiding en kinderpsychiatrische ondersteuning omvat.
Literatuur
go back to reference Braams, T. (2003). Kurzweil 3000: een remediërend en compenserend programma voor het lezen. Tijdschrift voor Remedial Teaching, 11, 35-37. Braams, T. (2003). Kurzweil 3000: een remediërend en compenserend programma voor het lezen. Tijdschrift voor Remedial Teaching, 11, 35-37.
go back to reference Leij, A. van der, Struiksma, A.J.C., & Ruijssenaars, A.J.J.M. (2000). Dyslexie: classificatie, diagnose & dyslexieverklaring. Bilthoven: Stichting Dyslexie Nederland. Leij, A. van der, Struiksma, A.J.C., & Ruijssenaars, A.J.J.M. (2000). Dyslexie: classificatie, diagnose & dyslexieverklaring. Bilthoven: Stichting Dyslexie Nederland.
go back to reference Maughan, B., & Carroll, J. (2006). Literacy and mental disorders. Current Opinion in Psychiatry, 19, 350-354. Maughan, B., & Carroll, J. (2006). Literacy and mental disorders. Current Opinion in Psychiatry, 19, 350-354.
go back to reference Nation, K., Clarke, P., Wright, B., & Williams, C. (2006). Patterns of Reading Ability in Children with Autism Spectrum Disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 36, 911-919. Nation, K., Clarke, P., Wright, B., & Williams, C. (2006). Patterns of Reading Ability in Children with Autism Spectrum Disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 36, 911-919.
go back to reference Nonhebel, S. & Vogelaar, T. (2007). Wat is dyslexie? Psycho-educatie dyslexie. Eduforce. Nonhebel, S. & Vogelaar, T. (2007). Wat is dyslexie? Psycho-educatie dyslexie. Eduforce.
go back to reference Stichting Dyslexie Nederland (2002). Diagnose van Dyslexie. Brochure van de Stichting Dyslexie Nederland (derde, herziene versie). Stichting Dyslexie Nederland (2002). Diagnose van Dyslexie. Brochure van de Stichting Dyslexie Nederland (derde, herziene versie).
go back to reference Verbugt, H., Kar-Vervooren, H. van de (2007). In gesprek met… Chris Struiksma. De rol van remedial teacher bij leesproblemen. Tijdschrift voor Remedial Teaching, 15, 14-15. Verbugt, H., Kar-Vervooren, H. van de (2007). In gesprek met… Chris Struiksma. De rol van remedial teacher bij leesproblemen. Tijdschrift voor Remedial Teaching, 15, 14-15.
go back to reference Verhoeven, L. & Wentink, H. (2001). Protocol Leerproblemen en Dyslexie. Nijmegen: Expertisecentrum Nederland. Verhoeven, L. & Wentink, H. (2001). Protocol Leerproblemen en Dyslexie. Nijmegen: Expertisecentrum Nederland.
go back to reference Vermeulen, P. (2001). Ik ben speciaal. Berchem: EPO. Vermeulen, P. (2001). Ik ben speciaal. Berchem: EPO.
Metagegevens
Titel
Dyslexie bij kinderen met een autismespectrumstoornis
Auteurs
Drs. Els Heulens
Drs. Rony Rose
Drs. Jacomine van Buuren
Drs. Izak Gelderblom
Publicatiedatum
01-09-2008
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 3/2008
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03076706