In deze studie is bepaald hoe vaak en welke verkoopstrategieën gericht op kinderen anno 2009 werden gebruikt op de verpakkingen van voedingsproducten. Dat door dit soort verkoopstrategieën kinderen ongezondere producten gaan consumeren was al eerder bekend. In zes supermarkten van drie verschillende supermarktketens werden met behulp van een registratielijst gegevens verzameld over tien productcategorieën. Geregistreerd werden het totaal aantal beschikbare producten en het aantal producten waarbij sprake was van verkoopstrategieën gericht op kinderen in de basisschoolleeftijd. Van producten met verkoopstrategieën werden tevens de nutriëntenwaarden en het soort strategie geregistreerd. Bij 12,5% van de producten werd er gebruik gemaakt van een of meerdere verkoopstrategieën gericht op kinderen. In de meeste gevallen werd gebruik gemaakt van tekenfiguren. Van alle producten met een verkoopstrategie viel 89,6% in de door het Voedingscentrum gehanteerde “bij uitzondering” categorie. In Nederland worden verkoopstrategieën gericht op kinderen nog frequent gebruikt en bovendien in veel gevallen om de verkoop van ongezonde producten te stimuleren. Additionele maatregelen om het gebruik van verkoopstrategieën gericht op kinderen bij ongezonde producten te reduceren, moeten in overweging worden genomen.