Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-06-2012

De Ages and Stages Questionnaire (ASQ) en de ontwikkeling van matig te vroeg geboren kinderen: resultaten van het Pinkeltje Onderzoek

Auteurs: E.M.J. ten Vergert-Jordans, J.M. Kerstjens, I.F.A. Bocca-Tjeertes, A.F. de Winter, A.F. Bos, S.A. Reijneveld

Gepubliceerd in: JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg | Uitgave 3/2012

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Tot nu toe werd veelal aangenomen dat matig te vroeg geboren kinderen geen grote problemen ondervinden in hun verdere ontwikkeling, in tegenstelling tot veel te vroeg geboren kinderen. Het volgen van hun ontwikkeling wordt mede daarom na het eerste levensjaar grotendeels overgelaten aan de consultatiebureaus (CB’s). Geleidelijk is over deze aanpak steeds meer twijfel ontstaan. In 2005 is daarom gestart met een grootschalig cohortonderzoek naar onder andere de ontwikkeling van met name matig te vroeg geboren kinderen, ook wel bekend als het ‘Pinkeltje Onderzoek’.

Belangrijke vragen bij het onderzoek waren of de ‘Ages and Stages Questionnaire’ (ASQ) een bruikbaar en valide instrument is om eventuele problemen vóór het begin van de basisschool op te sporen en hoe matig te vroeg geboren kinderen zich ontwikkelen ten opzichte van veel te vroeg geboren kinderen en op tijd geboren kinderen. Resultaten van dit deel van het Pinkeltje Onderzoek zijn inmiddels beschreven in verschillende internationale tijdschriften.1,2 De ASQ blijkt een vragenlijst die goed gebruikt kan worden om al vóór de leeftijd van 4 jaar ontwikkelingsachterstand bij te vroeg geboren kinderen op te sporen. Deze achterstand komt in de groep matig te vroeg geboren kinderen twee keer zo vaak voor als in de groep op tijd geboren kinderen. In de groep veel te vroeg geboren kinderen komt ontwikkelingsachterstand nog eens twee keer zo vaak voor.

Literatuur
  1. Kerstjens JM, Winter AF de, Bocca-Tjeertes IF, Vergert EMJ ten, Reijneveld SA, Bos AF. Developmental delay in moderately preterm-born children at school entry. J Pediatr. 2011;159:92-8.PubMedView Article
  2. Kerstjens JM, Bos AF, Vergert EM ten, Meer G de, Butcher PR, Reijneveld SA. Support for the global feasibility of the Ages and Stages Questionnaire as developmental screener. Early Hum Dev. 2009;85(7):443-7.
  3. Spittle AJ, Orton J, Doyle LW, Boyd R. Early developmental intervention programs post hospital discharge to prevent motor and cognitive impairments in preterm infants. Cochrane Database Syst Rev 2007;(2):CD005495.
  4. McCormick MC, Brooks-Gunn J, Buka SL, Goldman J, Yu J, Salganik M, e.a. Early intervention in low birth weight premature infants: results at 18 years of age for the Infant Health and Development Program. Pediatrics. 2006.
  5. Glascoe FP. Screening for developmental and behavioral problems. Ment Retard Dev Disabil Res Rev. 2005;11(3):173-9.PubMedView Article
  6. Council on Children With Disabilities. Identifying infants and young children with developmental disorders in the medical home: an algorithm for developmental surveillance and screening. Pediatrics. 2011 Jul;118(1):405-20.View Article
  7. Council on Children With Disabilities. Developmental surveillance and screening of infants and young children. Pediatrics. 2001 Jul;108(1):192-6.View Article
  8. Glascoe F. The value of parents’ concerns to detect and address developmental and behavioural problems. J Paediatr Child Health. 1999;35(1):1-8.View Article
  9. Squires J, Bricker D, Potter L. Revision of a parent-completed development screening tool: Ages and Stages Questionnaires. J Pediatr Psychol. 1997 Jun;22(3):313-28.PubMedView Article
  10. Squires J, Bricker D, Potter L. Ages and Stages Questionnaires User´s Guide. 2nd ed. Baltimore MD: Paul Brookes; 1999.
  11. Heo KH, Squires J, Yovanoff P. Cross-cultural adaptation of a pre-school screening instrument: comparison of Korean and US populations. J Intellect Disabil Res. 2008 Mar;52(3):195-206.PubMedView Article
  12. Richter J, Janson H. A validation study of the Norwegian version of the Ages and Stages Questionnaires. Acta Paediatr. 2007 May;96(5):748-52.PubMedView Article
  13. Stichting Perinatale Registratie Nederland. Perinatale Zorg in Nederland 2008. Utrecht; 2011.
  14. Saigal S, Doyle LW. An overview of mortality and sequelae of preterm birth from infancy to adulthood. Lancet. 2008; 371(9608):261-9.
  15. Reuner G, Hassenpflug A, Pietz J, Philippi H. Long-term development of low-risk low birth weight preterm born infants: Neurodevelopmental aspects from childhood to late adolescence. Early Hum Dev. 2009;85:409-13.PubMedView Article
  16. Moster D, Lie R, Markestad T. Long-Term Medical and Social Consequences of Preterm Birth. N Engl J Med. 2008;359(3):262-73.PubMedView Article
  17. Janson H, Squires J. Parent-completed developmental screening in a Norwegian population sample: a comparison with US normative data. Act Paediatr. 2004 Nov;93(11):1525-9.View Article
  18. Huddy CL, Bennett CC, Hardy P, Field D, Elbourne D, Grieve R, e.a. Educational and behavioural problems in babies of 32-35 weeks gestation. Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed. 2001; 85(1):F23-8.View Article
Metagegevens
Titel
De Ages and Stages Questionnaire (ASQ) en de ontwikkeling van matig te vroeg geboren kinderen: resultaten van het Pinkeltje Onderzoek
Auteurs
E.M.J. ten Vergert-Jordans
J.M. Kerstjens
I.F.A. Bocca-Tjeertes
A.F. de Winter
A.F. Bos
S.A. Reijneveld
Publicatiedatum
01-06-2012
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg / Uitgave 3/2012
Print ISSN: 1567-8644
Elektronisch ISSN: 1876-598X
DOI
https://doi.org/10.1007/s12452-012-0013-0