Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-01-2009 | Wetenschappelijke artikelen

De adoptiefase van schoolgerichte preventieprogramma’s

Van boodschap naar beslissing

Auteurs: Femke Hoekstra, Mariska Klein Velderman, Karin Wiefferink, Cees van Overveld, Josien ter Beek, Goof Buijs, Ferry Goosens, Theo Paulussen

Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen | Uitgave 1/2009

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Schoolgerichte preventieprogramma’s blijven vaak ongebruikt op de plank liggen. De beslissing van scholen om met een programma aan de slag te gaan is de eerste stap richting feitelijk gebruik. Als onderwijs ondersteunende organisaties, zoals GGD-en, scholen willen motiveren om met bepaalde programma’s te gaan werken zouden zij gebruik moeten maken van een adoptiestrategie die aangrijpt op determinanten die een rol spelen bij de intentie tot gebruik van de scholen. In dit artikel wordt de adoptiestrategie van twee schoolgerichte preventieprogramma’s beschreven. Aan de hand van interviews met medewerkers van onderwijsondersteunende organisaties is onderzocht hoe de werving van de scholen in de praktijk is verlopen. Tevens is aan de hand van vragenlijsten bij schoolleiders onderzocht welke factoren hun intentie om met de programma’s aan de slag te gaan bepalen. Op basis hiervan worden aanbevelingen gedaan voor aanpassing van de adoptiestrategie.
Literatuur
1.
go back to reference Paulussen TWG, Wiefferink CH. Implementatie is geen vanzelfsprekendheid. JGZ 2003;4:68-71. Paulussen TWG, Wiefferink CH. Implementatie is geen vanzelfsprekendheid. JGZ 2003;4:68-71.
2.
go back to reference Wiefferink CH, Poelman J, Linthorst M, Vanwesenbeeck I, Van Wijngaarden JCM, Paulussen TGW. Outcomes of a systematically designed strategy for the implementation of sex education in Dutch secondary schools. Health Educ Res 2005;20:323-33. Wiefferink CH, Poelman J, Linthorst M, Vanwesenbeeck I, Van Wijngaarden JCM, Paulussen TGW. Outcomes of a systematically designed strategy for the implementation of sex education in Dutch secondary schools. Health Educ Res 2005;20:323-33.
3.
go back to reference Rogers EM. Diffusion of innovations (5th Ed.). New York: The Free Press, 2003. Rogers EM. Diffusion of innovations (5th Ed.). New York: The Free Press, 2003.
4.
go back to reference Greenberg MT, Kusché CA, Cook ET, Quamma JP. Promoting emotional competence in school-aged children. The effects of the PATHS-curriculum. Dev Psychopathol 1995;7:117-36. Greenberg MT, Kusché CA, Cook ET, Quamma JP. Promoting emotional competence in school-aged children. The effects of the PATHS-curriculum. Dev Psychopathol 1995;7:117-36.
5.
go back to reference Overveld CW van. Het PAD-leerplan. Een systematische aanpak voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Tijdschr Orthopedagogiek 2001;40:251-8. Overveld CW van. Het PAD-leerplan. Een systematische aanpak voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Tijdschr Orthopedagogiek 2001;40:251-8.
6.
go back to reference Olweus D. Bullying at school, what we know and what we can do. Oxford (UK): Blackwell Publishing, 1993. Olweus D. Bullying at school, what we know and what we can do. Oxford (UK): Blackwell Publishing, 1993.
7.
go back to reference Olweus D. Bullying at school. Basic facts and an effective intervention program. Promot Educ 1994;1:27-31. Olweus D. Bullying at school. Basic facts and an effective intervention program. Promot Educ 1994;1:27-31.
8.
go back to reference Ruiter M, Wiefferink K, Buijs G. Het PRIMA Pakket. De bewerking van een effectief bewezen antipestprogramma voor Nederland (in voorbereiding). Ruiter M, Wiefferink K, Buijs G. Het PRIMA Pakket. De bewerking van een effectief bewezen antipestprogramma voor Nederland (in voorbereiding).
9.
go back to reference Hoekstra F, Beek J ter, Wiefferink CH, Buijs G. Proefimplementatie van het PRIMA antipestbeleid op basisscholen. Tijdschr Gezondheidswet 2007;85:195-8. Hoekstra F, Beek J ter, Wiefferink CH, Buijs G. Proefimplementatie van het PRIMA antipestbeleid op basisscholen. Tijdschr Gezondheidswet 2007;85:195-8.
10.
go back to reference Ajzen I. The theory of planned behavior. Organ Behav Hum Decis Process 1991;50:79-211. Ajzen I. The theory of planned behavior. Organ Behav Hum Decis Process 1991;50:79-211.
11.
go back to reference Bandura A. Social foundations of thoughts and action. A social cognitive theory. Prentice-Hall: Englewood Cliffs, 1986. Bandura A. Social foundations of thoughts and action. A social cognitive theory. Prentice-Hall: Englewood Cliffs, 1986.
12.
go back to reference Paulussen TGW. Adoption and implementation of AIDS education in Dutch secondary schools. (dissertatie) Maastricht: Universiteit Maastricht, 1994. Paulussen TGW. Adoption and implementation of AIDS education in Dutch secondary schools. (dissertatie) Maastricht: Universiteit Maastricht, 1994.
13.
go back to reference Burak LJ. Examination and prediction of elementary school teachers’ intentions to teach HIV/AIDS education. AIDS Educ Prev 1994;6:310-21. Burak LJ. Examination and prediction of elementary school teachers’ intentions to teach HIV/AIDS education. AIDS Educ Prev 1994;6:310-21.
14.
go back to reference Doyle W, Ponder GA. The practicality ethic in teacher decision-making. Interchange 1977;8:1-12. Doyle W, Ponder GA. The practicality ethic in teacher decision-making. Interchange 1977;8:1-12.
15.
go back to reference Fang Z. A review of research on teacher beliefs and practices. J Educ Res 1996;48:47-65. Fang Z. A review of research on teacher beliefs and practices. J Educ Res 1996;48:47-65.
16.
go back to reference Paulussen TGW, Kok GJ, Schaalma HP. Antecedents to adoption of classroom-based AIDS education in secondary schools. Health Educ Res 1994;9:485-96. Paulussen TGW, Kok GJ, Schaalma HP. Antecedents to adoption of classroom-based AIDS education in secondary schools. Health Educ Res 1994;9:485-96.
17.
go back to reference Sarama J, Clements DH, Jacobs Henry J. Network of influences in an implementation of mathematics curriculum innovation. International Journal of Computers for Mathematical Learning 1998;3:113-48. Sarama J, Clements DH, Jacobs Henry J. Network of influences in an implementation of mathematics curriculum innovation. International Journal of Computers for Mathematical Learning 1998;3:113-48.
18.
go back to reference Clark CM, Peterson PL. Teachers’ thought processes. In: Wittrock MC, redactie. Third handbook of research and teaching. New York: Macmillan, 1986, p. 255-90. Clark CM, Peterson PL. Teachers’ thought processes. In: Wittrock MC, redactie. Third handbook of research and teaching. New York: Macmillan, 1986, p. 255-90.
19.
go back to reference Orpinas P, Kelder S, Murray N, Fourney A, Conroy J, McReynolds L, Peters R. Critical issues in implementing a comprehensive violence prevention program for middle schools. Educ Urban Soc 1996;28:456-72. Orpinas P, Kelder S, Murray N, Fourney A, Conroy J, McReynolds L, Peters R. Critical issues in implementing a comprehensive violence prevention program for middle schools. Educ Urban Soc 1996;28:456-72.
20.
go back to reference Howe AC, Bell J. Factors associated with successful implementation of interdisciplinary curriculum units. Research in Middle Level Education Quarterly 1998;21:39-52. Howe AC, Bell J. Factors associated with successful implementation of interdisciplinary curriculum units. Research in Middle Level Education Quarterly 1998;21:39-52.
21.
go back to reference Fleuren MAH, Wiefferink CH, Paulussen TGW. Determinanten van innovaties in gezondheidszorgorganisaties. Systematische literatuurreview. Tijdschr Gezondheidswet 2006;3:160-7. Fleuren MAH, Wiefferink CH, Paulussen TGW. Determinanten van innovaties in gezondheidszorgorganisaties. Systematische literatuurreview. Tijdschr Gezondheidswet 2006;3:160-7.
22.
go back to reference De Mets J, Mahieu P (Red.). Witte vlucht, zwarte magie? Stapstenen in het opnieuw aantrekkelijk maken van concentratiescholen voor autochtone leerlingen. Brussel: Koning Boudewijnstichting, 1998. De Mets J, Mahieu P (Red.). Witte vlucht, zwarte magie? Stapstenen in het opnieuw aantrekkelijk maken van concentratiescholen voor autochtone leerlingen. Brussel: Koning Boudewijnstichting, 1998.
23.
go back to reference Gingiss PL, Gottlieb NH, Brink SG. Measuring cognitive characteristics associated with adoption and implementation of health innovations in schools. Am J Health Promot 1994;8(3):294-301. Gingiss PL, Gottlieb NH, Brink SG. Measuring cognitive characteristics associated with adoption and implementation of health innovations in schools. Am J Health Promot 1994;8(3):294-301.
24.
go back to reference Tabachnick BG, Fidell LS. Using multivariate statistics, fourth edition. Needham Heights, MA: Allyn & Bacon, 2001. Tabachnick BG, Fidell LS. Using multivariate statistics, fourth edition. Needham Heights, MA: Allyn & Bacon, 2001.
25.
go back to reference Putten AAJ van der, Boer AS de, Wiegers TA. Zonder implementatie geen effect van nieuw voorlichtingsmateriaal. Tijdschr Jeugdgezondheidsz 2005;37(4):67-73. Putten AAJ van der, Boer AS de, Wiegers TA. Zonder implementatie geen effect van nieuw voorlichtingsmateriaal. Tijdschr Jeugdgezondheidsz 2005;37(4):67-73.
26.
go back to reference Wiefferink CH, Paulussen TWG, Linthorst M, Poelman J, Vanwesenbeeck I, Wijngaarden JCM van. Planmatige invoering van het herziene lesprogramma Lang Leve de Liefde. Een tussentijds verslag van ervaringen van GGD’en met scholen. GGD Nieuws 2002;4:17-22. Wiefferink CH, Paulussen TWG, Linthorst M, Poelman J, Vanwesenbeeck I, Wijngaarden JCM van. Planmatige invoering van het herziene lesprogramma Lang Leve de Liefde. Een tussentijds verslag van ervaringen van GGD’en met scholen. GGD Nieuws 2002;4:17-22.
27.
go back to reference Leurs MTW, Bessems K, Schaalma HP, Vries H de. Focuspoints for school health promotion improvents in Dutch primary schools. Health Educ Res 2007;22:58-69. Leurs MTW, Bessems K, Schaalma HP, Vries H de. Focuspoints for school health promotion improvents in Dutch primary schools. Health Educ Res 2007;22:58-69.
28.
go back to reference Leurs MTW, Jansen MWJ, Schaalma HP, Mur-Veerman IM, De Vries NK. The Tailored Schoolbeat-Approach: New Concepts for Health Promotion in Schools in the Netherlands. In Clift S, Jensen BB, (eds.). The Health Promoting School: International Advances in Theory, Evaluation and Practice. Copenhagen: Danish University of Education Press 2005. Leurs MTW, Jansen MWJ, Schaalma HP, Mur-Veerman IM, De Vries NK. The Tailored Schoolbeat-Approach: New Concepts for Health Promotion in Schools in the Netherlands. In Clift S, Jensen BB, (eds.). The Health Promoting School: International Advances in Theory, Evaluation and Practice. Copenhagen: Danish University of Education Press 2005.
29.
go back to reference Ruiter S de , Buijs G. Kwaliteit in Beeld. Woerden: NIGZ, 2007. Ruiter S de , Buijs G. Kwaliteit in Beeld. Woerden: NIGZ, 2007.
Metagegevens
Titel
De adoptiefase van schoolgerichte preventieprogramma’s
Van boodschap naar beslissing
Auteurs
Femke Hoekstra
Mariska Klein Velderman
Karin Wiefferink
Cees van Overveld
Josien ter Beek
Goof Buijs
Ferry Goosens
Theo Paulussen
Publicatiedatum
01-01-2009
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen / Uitgave 1/2009
Print ISSN: 1388-7491
Elektronisch ISSN: 1876-8776
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03082165