Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-06-2012

Compulsief koopgedrag: verkennend onderzoek met een nieuwe vragenlijst

Auteur: Drs. G. Valkeneers

Gepubliceerd in: Verslaving | Uitgave 2/2012

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Compulsief koopgedrag is een nog weinig onderkende vorm van verslaving. In dit artikel wordt verslag gedaan van de ontwikkeling van een vragenlijst over dit gedrag. Deze vragenlijst blijkt een redelijke betrouwbaarheid te hebben. Met behulp van dit instrument werd, verkennend, vastgesteld dat compulsief koopgedrag positief gerelateerd is met Neuroticisme, Extraversie en Openheid, en negatief met Consciëntieusheid. Bovendien bleek dat deze vorm van verslaving ingebed is in een materialistische levensstijl en samengaat met koopgedrag dat gericht is op prestige. Tot slot kwam naar voren dat koopverslaafden in vergelijking met gewone consumenten meer depressieve stemmingen vertonen. …
Literatuur
go back to reference Black, D. (1996). Compulsive buying: a review.Journal of Clinical Psychiatry, 57,50–55.PubMed Black, D. (1996). Compulsive buying: a review.Journal of Clinical Psychiatry, 57,50–55.PubMed
go back to reference Boermans, J., & Egger, J. (2010). Koopverslaving of oniomanie.Tijdschrift voor Psychiatrie, 52,29–39.PubMed Boermans, J., & Egger, J. (2010). Koopverslaving of oniomanie.Tijdschrift voor Psychiatrie, 52,29–39.PubMed
go back to reference Claes, L., Bijttebier, P., Eynde, F. van den, Mitchell, J., Zwaan, M. de, & Mueller, A. (2010). Emotional reactivity and self-regulation in relation to compulsive buying.Personality and Individual Differences, 49,526–530.CrossRef Claes, L., Bijttebier, P., Eynde, F. van den, Mitchell, J., Zwaan, M. de, & Mueller, A. (2010). Emotional reactivity and self-regulation in relation to compulsive buying.Personality and Individual Differences, 49,526–530.CrossRef
go back to reference Dittmar, H. (2005). Compulsive buying a growing concern? An examination of gender, age, and endorsement of materialistic values as predictors.British Journal of Psychology, 96,467–491.PubMedCrossRef Dittmar, H. (2005). Compulsive buying a growing concern? An examination of gender, age, and endorsement of materialistic values as predictors.British Journal of Psychology, 96,467–491.PubMedCrossRef
go back to reference Faber, R. (2000). The urge to buy: a uses and gratifications perspective on compulsive buying. In S. Ratneshwar, D. Mick & C. Huffman (Eds.),The why of consumption: contemporary perspectives on consumers motives, goals, and desires (pp.177–194). London: Routledge. Faber, R. (2000). The urge to buy: a uses and gratifications perspective on compulsive buying. In S. Ratneshwar, D. Mick & C. Huffman (Eds.),The why of consumption: contemporary perspectives on consumers motives, goals, and desires (pp.177–194). London: Routledge.
go back to reference Faber, R., & O’Guinn, T. (1992). A clinical screener for compulsive buying.Journal of Consumer Research, 19,459–469.CrossRef Faber, R., & O’Guinn, T. (1992). A clinical screener for compulsive buying.Journal of Consumer Research, 19,459–469.CrossRef
go back to reference Hoekstra, H.A., Ormel, J., & Fruyt, F. de (1996).Handleiding NEO persoonlijkheidsvragenlijsten NEO-PI-R en NEO-FFI. Lisse: Swets Test Services. Hoekstra, H.A., Ormel, J., & Fruyt, F. de (1996).Handleiding NEO persoonlijkheidsvragenlijsten NEO-PI-R en NEO-FFI. Lisse: Swets Test Services.
go back to reference Koran, L.M., Faber, R.J., Aboujaoude, E., Large, M.D., & Serpe, R.T. (2006). Estimated prevalence of compulsive buying behavior in the United States.American Journal of Psychiatry, 163,1806–1812.PubMedCrossRef Koran, L.M., Faber, R.J., Aboujaoude, E., Large, M.D., & Serpe, R.T. (2006). Estimated prevalence of compulsive buying behavior in the United States.American Journal of Psychiatry, 163,1806–1812.PubMedCrossRef
go back to reference Kraepelin, E. (1909).Psychiatrie. Ein lehrbuch für Studierende und Ärzte, Band I. Allgemeine Psychiatrie. Leipzig: Barth. Kraepelin, E. (1909).Psychiatrie. Ein lehrbuch für Studierende und Ärzte, Band I. Allgemeine Psychiatrie. Leipzig: Barth.
go back to reference Kroenke, K., Spitzer, R.L., & Williams, J.B. (2001). The PHQ-9: validity of a brief depression severity measure.Journal of General Internal Medicine, 16,606–613.PubMedCrossRef Kroenke, K., Spitzer, R.L., & Williams, J.B. (2001). The PHQ-9: validity of a brief depression severity measure.Journal of General Internal Medicine, 16,606–613.PubMedCrossRef
go back to reference Lejoyeux, M., Tassain, V., Solomon, J., & Adès, J. (1997). Study of compulsive buying in depressed patients.Journal of Clinical Psychiatry, 58,169–173.PubMedCrossRef Lejoyeux, M., Tassain, V., Solomon, J., & Adès, J. (1997). Study of compulsive buying in depressed patients.Journal of Clinical Psychiatry, 58,169–173.PubMedCrossRef
go back to reference McElroy, S., Keck, P., Pope, H., Smith, J., & Strakowski, S. (1994). Compulsive buying: a report of 20 cases.Journal of Clinical Psychiatry, 55,242–248.PubMed McElroy, S., Keck, P., Pope, H., Smith, J., & Strakowski, S. (1994). Compulsive buying: a report of 20 cases.Journal of Clinical Psychiatry, 55,242–248.PubMed
go back to reference Miltenberger, R.G., Redlin, J., Crosby, R., Stickney, M., Mitchell, J., Wonderlich, S., Faber, R., & Smith, J. (2003). Direct and retrospective assessment of factors contributing to compulsive buying.Journal of Behavior Therapy and Experimental Therapy, 34,1–9.CrossRef Miltenberger, R.G., Redlin, J., Crosby, R., Stickney, M., Mitchell, J., Wonderlich, S., Faber, R., & Smith, J. (2003). Direct and retrospective assessment of factors contributing to compulsive buying.Journal of Behavior Therapy and Experimental Therapy, 34,1–9.CrossRef
go back to reference Mowen, J.C., & Spears, N. (1999). Understanding compulsive buying among college students: a hierarchical approach.Journal of Consumer Psychology, 8,407–430.CrossRef Mowen, J.C., & Spears, N. (1999). Understanding compulsive buying among college students: a hierarchical approach.Journal of Consumer Psychology, 8,407–430.CrossRef
go back to reference Mueller, A., Mitchel, J., Peterson, L., Faber, R., Steffen, K., Crosby, R., & Claes, L. (2011). Depression, materialism, and excessive internet use in relation to compulsive buying.Comprehensive Psychiatry, 52,420–424.PubMedCrossRef Mueller, A., Mitchel, J., Peterson, L., Faber, R., Steffen, K., Crosby, R., & Claes, L. (2011). Depression, materialism, and excessive internet use in relation to compulsive buying.Comprehensive Psychiatry, 52,420–424.PubMedCrossRef
go back to reference Roberts, J., & Manolis, C. (2000). Baby boomers and busters: an exploratory investigation of attitudes toward marketing, advertising and consumerism.Journal of Consumer Marketing, 17,481–497.CrossRef Roberts, J., & Manolis, C. (2000). Baby boomers and busters: an exploratory investigation of attitudes toward marketing, advertising and consumerism.Journal of Consumer Marketing, 17,481–497.CrossRef
go back to reference Valkeneers, G. (2006). Levensstijl en koopgedrag: bestaan er verschillen tussen leeftijdsgroepen?Tijdschrift voor Economie en Management, 51,105–128. Valkeneers, G. (2006). Levensstijl en koopgedrag: bestaan er verschillen tussen leeftijdsgroepen?Tijdschrift voor Economie en Management, 51,105–128.
go back to reference Vyncke, P. (2002). Lifestyle segmentation.European Journal of Communication, 17,445–464.CrossRef Vyncke, P. (2002). Lifestyle segmentation.European Journal of Communication, 17,445–464.CrossRef
Metagegevens
Titel
Compulsief koopgedrag: verkennend onderzoek met een nieuwe vragenlijst
Auteur
Drs. G. Valkeneers
Publicatiedatum
01-06-2012
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Verslaving / Uitgave 2/2012
Print ISSN: 1574-1842
Elektronisch ISSN: 1875-7073
DOI
https://doi.org/10.1007/s12501-012-0015-2