Skip to main content

Welkom bij Erasmus MC & Bohn Stafleu van Loghum

Erasmus MC heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Registreer

Om ook buiten de locaties van Erasmus MC, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van Erasmus MC.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2008 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Aanleren en begeleiden van praktische vaardigheden bij jongeren met ASS: een rangorde in hulpmiddelen

Auteurs : Annemiek Palmen, Robert Didden

Gepubliceerd in: Begeleiding van kinderen en jongeren met autisme

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In de begeleiding van mensen met autismespectrumstoornissen (ASS) wordt veel aandacht besteed aan de verbetering van adaptieve vaardigheden. Dit zijn alledaagse en praktische vaardigheden die een rol spelen bij het onafhankelijk en zelfstandig functioneren in de maatschappij zoals sociale, communicatieve, motorische, zelfredzaamheids-, arbeids- en vrijetijdsvaardigheden (Gillham, Carter, Volkmar & Sparrow, 2000; Liss et al., 2001). De mogelijkheden en beperkingen op het gebied van adaptieve vaardigheden spelen een belangrijke rol bij het selecteren van passende woonvormen, arbeidssituaties en vrijetijdsvoorzieningen voor adolescenten en (jong)volwassenen met ASS. Vanuit dat oogpunt dient het leren van adaptieve vaardigheden een hoge prioriteit te hebben voor jongeren die bij hun ouders wonen, een vorm van dagbehandeling krijgen of tijdelijk in een behandelsetting verblijven. In het kader van het bieden van begeleiding op maat zijn gegevens over het adaptief functioneren eveneens belangrijk.

Metagegevens
Titel
Aanleren en begeleiden van praktische vaardigheden bij jongeren met ASS: een rangorde in hulpmiddelen
Auteurs
Annemiek Palmen
Robert Didden
Copyright
2008
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-6421-3_10